- الیاده، میرچا. (1384). متون مقدس بنیادین از سراسر جهان. ترجمه: مانی صالحی، تهران: فراروان.
- اوداینیک، ولودیمیر والتر. (1974). یونگ و سیاست. ترجمه: علیرضا طیب (1379)، تهران: نشر نی.
-بلر، شیلا و جاناتان بلوم. (1994). هنر و معماری اسلامی 2(1250- 1800). ترجمه: یعقوب آژند (1386)، تهران: انتشارات فرهنگستان.
- بمانیان، محمدرضا و همکاران. (1389). بازخوانی هویت معنوی و انگارههای قدسی در معماری مساجد شیعی. فصلنامه شیعهشناسی، 8(30): 37-70.
-بمانیان، محمدرضا و همکاران. (1390). کاربرد هندسه و تناسبات در معماری، چاپ اول، تهران: انتشارات هله، طحان.
- بمانیان، محمدرضا و همکاران. (1395). بررسی ارتباط میان پیکربندی فضایی و حکمت در معماری اسلامی مساجد مکتب اصفهان نمونه موردی: مسجد آقانور، شیخ لطف الله، دو فصلنامه معماری اسلامی، 4(9): 141- 157.
- پورایران، مهراب. (1390). نوابغ جهان و بررسی اختلالات روانی آنها. تبریز: انتشارات اختر.
-پورعبدالله، حبیب الله، (1392). حکمت های پنهان در معماری ایران، چاپ دوم، تهران: انتشارات کلهر.
- پیرنیا، محمد کریم.(1380). سبکشناسی معماری ایرانی. تهران: انتشارات سروش دانش.
-جعفریان، رسول، (1389). صفویه در عصر دین، فرهنگ و سیاست، جلد 1، قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- حبیبی، سید محسن، اهری، زهرا. 1378. معماری شهری مسجد در مکتب اصفهان دستور زبان و واژگان. مجموعه مقالات همایش معماری مسجد: گذشته، حال، آینده، دانشگاه هنر تهران.
- حجت، عیسی، ملکی، مهدی. (1391). همگرایی سه گونهی بنیادین هندسی و پیدایش هندسه مسجد ایرانی، نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی، 17(4): 5-16.
- خاتمی، محمود. (1390). پیش درآمد فلسفهای بر هنر ایرانی. تهران: انتشارات متین.
- خواجه احمد عطاری، علیرضا و صادقی، عاطفه. (1396) جاودانگی صورتهای سمبلیک در تزئینات مسجد جامع عباسی و مسجد سلطان احمد استانبول، مطالعات تاریخ اسلام.9(35): 38- 61.
-خوارزمی، مهسا و افهمی، رضا. (1389). هندسه کاربردی در تزئینات آثار معماری ایران قبل از اسلام، کتاب ماه علوم و فنون.
-دباغ، امیرمسعود و رهبر، شادی. (1394). تبلور مفاهیم شیعی در شکل گیری مساجد دوران صفویه و قاجاریه، بررسی تطبیقی: مسجد شهید مطهری تهران و مسجد امام خمینی اصفهان، فصلنامه ی شیعه شناسی، 52، 167- 190.
- دهقانی، رضا. (1388). روابط ایران و عثمانی به مثابه الگوی روابط شرقی اسلامی. مجله فرهنگ ویژه تاریخ، 48(71): 83-107.
- رنجبرکرمانی، علی محمد، ملکی، امیر. (1396). بازخوانی الگوی فضای میانی در معماری ایران زمین، دوفصلنامه مطالعات معماری ایران، 6(11): 23-41.
- شمیسا، سیروس. (1378). نقد ادبی، (1378) تهران: انتشارات فردوس.
- طبسی، محسن. فاضلنسب، فهیمه. (1391). بازشناسی نقش و تأثیر جریانهای فکری عصر صفوی در شکلگیری ورودی مساجد مکتب اصفهان. نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، 17(3): 81-90.
- ضیمران، محمد. (1379). گذار از جهان اسطوره به فلسفه، تهران: انتشارات هرمس.
-کاظمی، سید محمد و کلانتری خلیل آبادی، حسین. (1390). ابزارهای پیام رسانی معنوی در معماری مسجد با تأکید بر نقش ایدئولوژی اسلامی، فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 6، 41- 46.
- گلابچی، محمود، زینالیفرید، آیدا. (1391). معماری آرکیتایپی(کهن الگویی)، تهران: دانشگاه تهران.
- گودوین، گادوین. (1388). تاریخ معماری عثمانی. ترجمه: اردشیر اشراقی، چاپ اول، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
- ملازاده، کاظم، محمدی، مریم. (1378-1379). دایرهالمعارف بناهای تاریخی دوره اسلامی، مساجد تاریخی، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی. تهران: سوره.
- هادیپور مرادی، سهیلا، هادیپور مرادی، مژگان. (1395). تجلی باورهای دینی و مذهبی در آثار معماری ایران و عثمانی، مسجد شیخ لطف الله اصفهان و مسجد سلیمانیه استانبول، مطالعات تاریخ اسلام، 8(30)، 199-225.
- هنرفر، لطفالله. (1350). گنجینه آثار تاریخی اصفهان. چاپ دوم، تهران: چاپخانه زیبا
- هیلن برند، روبرت. (1391). معماری اسلامی: شکل، کارکرد و معنی، ترجمه: باقر آیتاللهزاده شیرازی، تهران: انتشارات روزنه.
- یونگ، کارل گوستاو. (1359). انسان و سمبلهایش. ترجمه: محمود سلطانیه (1377)، تهران: انتشارات جامی.
- Ahmed, S. (2016). Mosque Architecture or Architecture of Mosque: A New Notion of Bengal During the Muslim Rule. Journal of Islamic Architecture, 4(1): 1-13.
-Baharudi, N. A, Islamail, A. S). 2014(. Communal Mosques: Design Functionality towards the development of sustainability for community. Procedia and Behavioral Sciences, v (153):106-120.
- Dabbour, L.M. (2012) .Geometric proportion: The underlying structure of design process for Islamic geometric patterns. Frontiers of Architectural Research, (1): 380-391.
- Eilouti, B .(2017). Sinan and Palladio: A comparative morphological analysis of two sacred precedents. Frontiers of Architectural Research, (6): 231-247.
- Freely, J. (2011). Ahistory of Ottoman Architecture. Bosphorus University, Istanbul, Turkiey.
- Kaptan, K. (2013). Early Islamic Architecture and Structural Con figurations. International Journal of Architecture and urban Development,3(2): 5-12.
- Knapp, B.L. (1986). Archetype, Architecture, and the Writer. U.S.A: Indiana University Press.
- May, R.Ed. (1960). Symbolism in Religion and Literature. New York: George Braziller.
- Michell, G. (1978). Architecture of the Islamic. World London, Thames and Hudson Press.
- Mohd Taib, M. Z, Rasdi, M. T. (2012). Islamic Architecture Evolution: Perception and Behavior. Procedia-Social and Behavioral Scince, (49): 293-303.
- Mustafa, F. A & Hassan, A. S. (2013). An analytical study of mosque layouts in the early Ottoman period. Frontiers of Architectural Research, (2): 445-456.
- Saoud, R, Ball, Bashir, F. (2004). Muslim Architecture under Ottoman Patronage (1326-1924). Foundation for science Technology and civilization, Manchester, United Kingdom.
- Wilber, K. (1981). No Boundary. Boston: Shambhala Publications