ـ افراشی، آزیتا. (1400). مبانی معناشناسی شناختی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ـ اکو، اومبرتو و دیگران. (1984). استعاره؛ مبنای تفکر و ابزار زیبایی آفرینی، ترجمه: گروه مترجمان به کوشش فرهاد ساسانی (1390). تهران: سوره مهر
ـ امامی کوپائی، سمانه؛ نوروز برازجانی، ویدا و صافیان, محمد جواد. (1397). پدیدارشناسی؛ پاسخی به مسأله روش در فهم چیستی معماری (پیشامدرن سنتی). باغ نظر. 15(65). 24-13.
ـ امینی، سارا؛ فلامکی، محمدمنصور و کرامتی، غزال. (1398). گونه شناسی خیال در فرایند طراحی معماری. باغ نظر. 16(72 ). 64-53.
ـ انصاری، حمیدرضا. (1388). مولدها و پردازشگرها در فرآیند طراحی معماری. معماری و شهرسازی (هنرهای زیبا). 1(39). 14-5.
ـ آنتونیادس، آنتونیسی. (1992). بوطیقای معماری: آفرینش در معماری، ترجمه: احمدرضا آی (1381). تهران: انتشارات سروش.
ـ آهنگرعزیزی، بابک؛ مطلبی، قاسم و رضاخانی، ژیلا. (1399). طراحی به مثابه حل مسئله؛ مدلی مبتنی بر سوابق طراحی. معماری و شهرسازی ایران. 11(2 ). 33-21.
ـ آئینی، سجاد؛ افضلیان، خسرو؛ اعتصام، ایرج و شریعتراد، فرهاد. (1401). استعاره بهمثابۀ امتداد قیاس و شیوۀ استدلال طراحی معماری. باغ نظر. 19(110). 66-49.
ـ باستانی، مهیار و محمودی، امیر سعید. (1398). سبکهای یادگیری و تفکر قیاسی در فرآیند طراحی معماری. نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی. 24(1). 84-71.
ـ حسینی، الهه سادات؛ فلامکی، محمدمنصور و حجت، عیسی. (1398). نقش تفکر خلاق و سبک های یادگیری در آموزش طراحی معماری. اندیشه معماری. 3(5 ). 140-125.
ـ داودی، سمیه و آیتاللهی، محمدحسین. (1387). استعاره چیست و چگونه در تولّد طرحمایه اثر میگذارد؟. صفّه. -(47). 26-17.
ـ داودی، سمیه. (1385). خاستگاههای تولّد طرحمایه در فرایند طراحیمعماری. سید محمدحسین آیتاللهی. دانشگاه یزد.
ـ داودی، سمیه؛ لبیبزاده، راضیه و طهوری، نیّر. (1402). تبیین و سنجش مؤلفههای کیفیتبخشی به فرایند طراحی معماری بر پایۀ استعارههای مفهومی به روش ترکیبی (موردپژوهی: کارگاه طراحی معماری 3-دانشگاه فنی و حرفهای. کارافن. (4)20. 111-135.
ـ رضایی، محمود. (1393). بازنگری فرایند طراحی : رمزگشایی قیاس به عنوان روش اصلی آفرینش فضا و فرم. هویت شهر. 8(18). 71-80.
ـ سلیمانی، مریم و ندیمی، حمید. (1398). تبیین عوامل موثر بر حضور خودانگیخته دانشجویان معماری در کارگاه طراحی بر اساس تئوری دادهبنیاد. نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی. 24(3). 18-5.
ـ سیف، علی اکبر. (1394). اندازه گیری، سنجش و ارزیابی آموزشی. تهران: دوران.
ـ شاهحسینی، حبیب؛ خندانی، نادیا و کورهپز، رعنا. (1401). ارزیابی سیستماتیک مقالات معماری مجلات علمی-پژوهشی ایران و انتشاراتElsevier (q1). باغ نظر. 19(115). 20-5.
ـ شریعت راد، فرهاد و پورابریشمی، پریسا. (1400). منابع ایده پردازی معماری و سهم هر یک در فرایند طراحی دانشجویان و معماران (نمونه موردی: دانشجویان معماری دانشگاه شهید بهشتی). نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی. 26(1). 77-69.
ـ شریعت راد، فرهاد و ندیمی، حمید. (1395). قاببندی مسئله؛ راه طراحانۀ رویارویی با مسئلۀ طراحی. صفه. 26(74 ). 24-5.
ـ طیاح، ساویز؛ مهدیزاده سراج، فاطمه و محمودی زرندی، مهناز. (1400). تبیین مدل خلاق طراحی معماری برای نوآموزان، مبتنی بر یادگیری از طبیعت. باغ نظر. 18(100). 108-91.
- عادلی، سمیرا و ندیمی، هادی. (1402). قید معماری؛ وجوه و حدود آن. جستاری در تحول نظام مفهومی معماری متاثر از رجوع به قابلیت. معماری اقلیم گرم و خشک. (1)11. 139-121.
ـ علیپور، لیلا. (1398). ارتقای ایده آفرینی در طراحی معماری مبتنی بر پیشینهها به روش اقدام پژوهی. نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی. 24(3). 59-47.
ـ علیپور، لیلا؛ فیضی، محسن؛ محمدمرادی، اصغر و اکرمی، غلامرضا. (1395). برداشت صحیح از نمونه ها در ایده پردازی معماری. نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی. 21(3). 90-81.
ـ کاروان، فرهاد. (1401). تأثیر آموزش نقشه مفهومی به شیوۀ گروهی بر افزایش خلاقیت در طراحی و مهارت دانشجویان معماری در حل مسئله. صفه. 32(2). 56-43.
ـ کرسول، جان دبلیو. (2002). طرح پژوهش: رویکردهای کمی، کیفی و ترکیبی، ترجمه: علیرضا کیامنش و مریم دانای طوس (1394). تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
ـ کووچش، زولتان. (2010). استعاره؛ مقدمه ای کاربردی، ترجمه: جهانشاه میرزابیگی (1398). تهران: انتشارات آگاه.
ـ کووچش، زولتان. (2015). استعاره ها از کجا می آیند؟، ترجمه: جهانشاه میرزابیگی (1401). تهران: انتشارات آگاه.
ـ کوهن، توماس. (1962). ساختار انقلابهای علمی، ترجمه: سعید زیباکلام (1394). تهران: انتشارات سمت.
ـ گرجی مهلبانی, یوسف. (1386). تفکر طراحی و الگوهای فرایندی آن. صفه. 16(2). 123-106.
ـ گروت، لیندا و وانگ، دیوید. (2002). روشهای تحقیق در معماری، ترجمه: علیرضا عینیفر (1394). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ـ گودینی، جواد. (1399). ارائۀ تعریفی کلگرا از فرایند طراحی معماری. باغ نظر. 17(91). 40-29.
ـ لاوسون، برایان. (1997). طراحان چگونه میاندیشند؟ ابهامزدایی از فرایند طراحی، ترجمه: حمید ندیمی (1384). تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
ـ لبیب زاده، راضیه؛ حمزه نژاد، مهدی و خان محمدی، محمدعلی. (1396). ارزیابی مدلهای تبیینگر طراحی معماری به منظور ارتقاء جایگاه محتوا در آنها. معماری و شهرسازی ایران. 8(2). 31-17.
ـ لنگ، جان. (1987). آفرینش نظریه معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط، ترجمه: علیرضا عینیفر (1383). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ـ لیکاف، جورج و جانسون، مارک. (1980). استعاره هایی که با آنها زندگی می کنیم، ترجمه: جهانشاه میرزابیگی (1401). تهران: انتشارات آگاه.
ـ محمدپور، احمد. (1400). ضدّ روش: زمینههای فلسفی و رویههای عملی در روششناسی کیفی. تهران: لوگوس.
ـ محمدی، علی و تفضلی، زهره. (1397). طراحی به مثابة ... بازخوانی استعارههای مفهومی طراحی. صّفه. 28(4). 24-5.
ـ محمودی، سیدامیرسعید. (1378). آموزش روند طراحی معماری. نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی. 4 و 5. 73-81.
ـ مطهریراد، ریحانه؛ ادیبی، علی اصغر و لقایی، حسنعلی. (1400). استعاره و انتزاع راهبردهایی در روش تکه انگاری طراحی معماری. معماری و شهرسازی آرمان شهر. 14(35 ). 178-165.
ـ مندگاری، کاظم؛ ندیمی، حمید؛ مهدوی پور، حسین و داودی، سمیه. (1390). چهارچوبی برای آشکارکردن تأثیر مؤلفههای شکلدهندۀ طرحمایه در کارگاه طراحی معماری (مورد پژوهی: کارگاه معماری 2، کارشناسی ارشد). صفّه. 21(2). 43-52.
- ناصحی، سید علیرضا؛ محمودی زرندی، مهناز و ذبیحی، حسین. (1401). کاربست علوم شناختی درتبیین گرایشات بصری تیپهای شخصیتی در حوزه هنر و معماری. نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی. (3)27. 58-47.
ـ ناصرخاکی، حمید و نوریان، پیروز. (1390). بازنمایی الگوی فرایند طراحی. صفه. (54). 62-55.
ـ ندیمی، حمید و شریعتراد، فرهاد. (1391). منابع ایدهپردازی معماری: جستاری در فرایند ایده پردازی چند معمار از جامعة حرفهای کشور. نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی. 17(2). 14-5.
ـ نسبیت، کیت. (1995). نظریه های پسامدرن در معماری، ترجمه: محمدرضا شیرازی (1397). تهران: نشر نی.
ـ نوری، مریم؛ عزیزی، شادی و موسیپور، محمدیاسر. (1400). تبیین جایگاه تکنیکهای استعاره و قیاس در فرایند طراحی معماری: از فهم تا حل مسئله. هویت شهر. 15(3). 118-103.
ـ نوریمکرم، امیر؛ جانی پور، بهروز و تقوایی، ویدا. (1402). بررسی مؤلفههای شکلگیری کانسپت (طرحمایه) در آموزش طراحی معماری با رویکرد پیشینهمحور. باغ نظر. 20(120). 42-29.
ـ ویگوتسکی، لییف سیمینوویچ. (1981). اندیشه و زبان، ترجمه: حبیب الله قاسم زاده (1399). تهران: ارجمند.
ـ هاوکس، ترنس. (1972). استعاره، ترجمه: فرزانه طاهری (1400). تهران: نشرمرکز.
ـ هایدگر، مارتین. (1927). هستی و زمان، ترجمه: سیاوش جمادی (1394). تهران: هرمس.
ـ همایی، جلالالدین. (1389). فنون بلاغت و صناعات ادبی. تهران: اهورا.
ـ Abusaada, Hisham & Elshater, Abeer. (2024). Stimulating architects' mental imagery reaching innovation: Lessons from urban history in using analogies and metaphors. Ain Shams Engineering Journal. 15(9).1-15.
-Akin, Ö. (1990). Necessary conditions for design expertise and creativity. Design Studies. 11: 107-113.
ـ Alexander, C. (1964). Notes on the Synthesis of Form: Harvard University Press.
-Alipour, L., Faizi, M., Moradi, A.M & Akrami, Gh. (2017). The impact of designers' goals on design-by-analogy. Design Studies.Volume 51. 1-24.
ـ Archer, L. B. (1965). Systematic Method for Designers. London: Council of Industrial Design.
-Ashrafganjouei, Mohammadali & Nadimi, Hamid. (2024). Exploring the impact of the direct experience of architecture precedents: a study of master student teams. International Journal of Technology and Design Education. 34(1). 1-23.
ـ Black, M. (1977). More about metaphor. Dialectica, 31(3/4), 431–457.
ـ Broadbent, G. (1973). Design in architecture: architecture and the human sciences: John Wiley & Sons.
ـ Caballero, R. Metaphor and Genre as Cultural and Cognitive Templates in Disciplinary Acculturation: The Case of Architecture Students. Int. J. Innov. Leadersh. Teach. Humanit. 2011, 1, 45–63.
-Çağlayan, E. (2024). Metaphorical perspectives of art educators and students on the concept of art studio in distance education. Anadolu University Journal of Education Faculty (AUJEF), 8(1), 474-489.
-Carston, Robyn & Yan, Xinxin. (2023). Metaphor processing: Referring and predicating. Cognition. 238. 1-17.
ـ Casakin, H. (2004). Metaphors in the design studio: Implications for education. In Proceedings of the changing face of design education: 2nd international engineering and product design education conference, Delft. 265–273.
- Casakin, H. (2006). Assessing the Use of Metaphors in the Design Process’. Environ. Plann. B: Plann. 33. 253–268.
ـ Casakin, H. (2007). Metaphors in Design Problem-Solving: Implications for Creativity. International Journal of Design. 1(2). 23-35.
ـ Casakin, Hernan. (2008). Metaphors as an Unconventional Reflective Approach in Architectural Design. The Design Journal. 9. 37-50.
ـ Casakin, H. (2011). Metaphorical Reasoning and Design Expertise: A Perspective for Design Education’. J. Learn, 4, 29–38.
ـ Casakin, Hernan. (2012). An empirical assessment of metaphor use in the design studio: Analysis, reflection and restructuring of architectural design. International Journal of Technology and Design Education - int j technol des educ. 22. 10.1007/s10798-010-9149-x.
ـ Casakin, Hernan. (2019). Metaphors as Discourse Interaction Devices in Architectural Design. Buildings. 9. 10- 52.
-Casakin, Hernan,. Sopher, Hadas,. Gero, John & Anidjar, Or. (2024). The use of occurrences of ideas for constructing and characterizing the design space. Proceedings of the Design Society.
-Chaudhary, Siddharth,. Singh, Rickwinder,. Zore, Amit Shamrao,. Upadhyay, Apoorva,. Lindenberger, Christoph & Vivekanand, Vivekanand. (2024). Bioinspired technology in society: Ethical and architectural innovations for sustainable development. Technology in Society. Volume 78.
ـ Coyne, Richard. (1984). Metaphors in the Design Studio. Journal of Architectural Education. 48(2). 113-125.
- Cross, Nigel. (2011). Design Thinking: Understanding How Designers Think and Work. Oxford.
ـ Darke, J. (1979). The primary generator and the design process. Design Studies. 1: 36-44.
-Djari, C., & Arrouf, A. (2019). The impact of viewing images of precedents on the cognitive process of architectural idea generation. Proceedings of the Design Society: International Conference on Engineering Design. 1(1). 209–218.
ـ Dorst, K., & Dijkhuis, J. (1995). Comparing paradigms for describing design activity. Design Studies, 16(2), 261-274.
-Hadian, A. S. & Arefi, M. (2016). Metaphor, analogy and the discourse of originality: five Iranian case studies. Social Semiotics. 26(5). 541–562.
-Hay, L., Cash, P. & McKilligan, S. (2020). The future of design cognition analysis. Design Science. 6.
ـ Hey, J.H.G.; Linsey, J.; Agogino, A.M.; Wood, K.L. (2008). Analogies and Metaphors in Creative Design. Int. J. Eng.Educ.
ـ Hillier, B., & leaman, A. (1976). Architecture as a discipline. Journal of Architectural Research, 5(1), 28–32.
ـ Holyoak, K.; Stamenkovic, D. (2018). Metaphor Comprehension: A Critical Review of Theories and Evidence. Psychol. Bull.
ـ Jones, J. C. (1970). Design methods: seeds of human futures. London: Wiley-Interscience.
ـ Kvan, T., & Jia, Y. (2005). Students’ learning styles and their correlation with performance in architectural design studio. Design Studies, 26, 19-34.
ـ Lakoff, G. (1993). The Contemporary Theory of Metaphor. In Metaphor and Thought; Andrew, O., Ed.; Cambridge University Press: Cambridge, pp. 202–251.
ـ Lang, J. T. (1987). Creating Architectural Theory: The Role of the Behavioral Sciences in Environmental Design: Van Nostrand Reinhold Company.
ـ Laseau, P. (1980). Graphic Thinking for Architects and Designers. Van Nostrand Reinhold Company.
ـ Lawson, B. (1980). How designers think. London: Architectural Press.
ـ McGinty, T. (1979). Concepts in architecture. In J. C. Snyder & A. J. Catanese (Eds.), Introduction to Architecture. McGraw-Hill.
ـ Ortony, A. (1991). Metaphor and thought. New York: Cambridge University Press.
-Röger, Moritz & Borree, Sarah & Knuth, Stephanie. (2023). Metaphors as Method and Subject in the Production of Architecture. United Kingdom: Taylor & Francis.
ـ Rowe, P. (1987). Design Thinking. The MIT Press: Cambridge, MA, US.
ـ Salama, A. (1995). New Trends in Architectural Education: Designing the Design Studio. Tailored Text & Unlimited Potential Pub.
ـ Schön, D. A. (1984). The reflective practitioner: how professionals think in action: Basic Books.
ـ Simon, H. A. (1969). The Sciences of the Artificial. Cambrigde: MIT Press.
-Sosa, Ricardo. (2019). Accretion theory of ideation: evaluation regimes for ideation stages. Design Science. 5.
-Yuxin, Bao & Changying, Xiang. (2023). Exploration of Conceptual Design Generation Based on the Deep Learning Model. Discussing the Application of AI Generator to the Preliminary Architectural Design Process.