- اردلان، نادر و بختیار، لاله. (1380). حس وحدت. ترجمه حمید شاهرخ. اصفهان: خاک.
-آیتاللهی، حبیبالله (1390). مبانی نظری هنرهای تجسمی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین.
- آیینهچی، شهرزاد و ولیبیگ، نیما. (1399). جایگاه گونه شناسی کاربندیها بر پایه آموزههای استادکاران سنتی از دیدگاه هندسه نظری و عملی. اثر، (4)، 414-394.
-بریل، رجینال. (1385). آشنایی با رشتههای مختلف هنر. ترجمه عربعلی شروه. تهران: اسرار دانش.
-بلر، شیلا و بلوم، جاناتان. (1386). هنر و معماری اسلامی. ترجمه یعقوب آژند. تهران: سمت.
- بلیلان، لیدا و حسنپور، سعید. (1398). الگوهای هندسی و تناسبات طلایی، زبان مشترک معماری و هنر در روستای تاریخی ابیانه. معماری اقلیم گرم و خشک، (9)، 68-45.
-بمانیان، محمدرضا؛ اخوت، هانیه و بقایی، پرهام. (1390) (الف). کاربرد هندسه و تناسبات در معماری. تهران: هله / طحان.
-بمانیان، محمدرضا؛ مؤمنی، کوروش و سلطانزاده، حسین. (1390) (ب). بررسی تطبیقی نقوش کاشیکاری دو مسجد مدرسه چهارباغ و سید اصفهان. مطالعات تطبیقی هنر، (2)، 16-1.
-بمانیان، محمدرضا؛ مؤمنی، کوروش و سلطانزاده، حسین. (1390) (ج). بررسی نوآوری و تحولات تزیینات و نقوش کاشیکاری مسجد مدرسههای دوره قاجار. نگره، (18)، 47-35.
-بوزجانی، ابوالوفا محمد. (1369). هندسه ایرانی، کاربرد هندسه در عمل. ترجمه علیرضا جذبی، تهران: سروش.
-پورمند، حسنعلی؛ یارعلی، زهرا، افهمی، رضا و عباسی، پوریا. (1393). بررسی تطبیقی تناسبات نمای سردر مساجد شیخ لطفالله، جامع عباسی، حکیم و مدرسه چهارباغ اصفهان. نامه معماری و شهرسازی، (12)، 163-153.
-پیرنیا، محمد کریم. (1387). آشنایی با معماری اسلامی ایران. تدوین غلامحسین معماریان. تهران: دانشگاه علم و صنعت.
-جوانمردی، فاطمه، ملازاده، کاظم و محمدیان منصور، صاحب. (1398). بررسی نظام پیمون در معماری هخامنشی مطالعه موردی کاخ آپادانا و صد ستون. پژوهشهای باستانشناسی ایران، (22)، 142-123.
-چند، تارا (1374). تأثیر اسلام در فرهنگ هند. ترجمه علی پیرنیا و عزالدین عثمانی. تهران: انتشارات پاژنگ.
-چینگ، فرانسیس. دی. کی. (1388). معماری، فرم فضا نظم. ترجمه محمدرضا افضلی. تهران: یزدا.
- خوشروی، مهران و عسکری زاد، رضا. (1398). تحلیل هندسی پلان مسجد جامع اصفهان با تأکید بر سیر تحول کالبدی آن در دورههای مختلف. شباک، (43)، 60-53.
-دان لپ، ریچارد ا. (1385). نسبت طلایی و اعداد فیبوناچی. ترجمه منصور معتمدی. اصفهان: خانه ریاضیات اصفهان، فاطمی.
-دهار، علی و علی پور، رضا. (1392). تحلیل هندسی معماری مسجد شیخ لطفالله اصفهان جهت تعیین ارتباط هندسی نمازخانه با جلوخان ورودی بنا. باغ نظر، (26)، 40 - 33.
- رضازاده، مجتبی و ثابت فرد، مجتبی. (1391). بازشناسی کاربرد اصول هندسی در معماری سنتی (مطالعه موردی قصر خورشید و هندسه پنهان آن). هنرهای زیبا معماری و شهرسازی، (1)، 44-29.
-روزبهانی، زهره و رایتی مقدم، حسین. (1392). بربست و طرحریزی معماری در ایران بر اساس آموزههای محمد کریم پیرنیا. اثر، (60)، 68-56.
-رهروی پوده، ساناز و ولیبیگ، نیما. (1399). بررسی فرآیند طراحی نقشههای معماری با واکاوی اسناد تاریخنگارانه و نگاه ویژه به جایگاه دانش هندسه. دو فصلنامه اندیشه معماری، (8)، 28-12.
-سالاری طالقانی، معصومه. (1389). بررسی تطبیقی نقوش کاشیکاری عصر صفوی و قاجار. پایاننامه کارشناسی ارشد پژوهش هنر. دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.
- ضیایی نیا، محمدحسن و هاشمی، حسن. (1394). تناسب طلائی و سیستم تناسبات ایرانی- اسلامی در مسجد جامع قائن. مرمت و معماری ایران، (11)، 99-89.
-طاهری، جعفر. (1394). مناسبات معماری با علوم دقیقه در متون علمی دوره اسلامی. مطالعات معماری ایران، (7)، 150-127.
-طاهری، جعفر و ندیمی، هادی. (1391). بازخوانی میراث ابوالوفا بوزجانی در صناعت معماری. تاریخ علم، (13)، 91-65.
-عباسی، نوشین؛ ولیبیگ، نیما و آریا، نیکتا (1400). مطالعۀ مقایسهای سلسلهمراتب ورودی مساجد جامع عباسی و سیّد اصفهان از منظر نظام تناسبات هندسۀ ایرانی در پلان. فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی، (1)، 51-39.
-کریچلو، کیت. (1390). تحلیل مضامین جهان شناختی نقوش اسلامی. ترجمه سید حسن آذرکار. تهران: حکمت.
- کریمیان، حسن و سیدی، سامان. (1397). هندسه و تناسبات هندسی در ساخت گنبد مساجد صفوی اصفهان (نمونه موردی: مسجد امام و مسجد شیخ لطفالله). مطالعات ایرانشناسی، (8)، 44-23.
-گلمبک، لیزا و ویلبر، دونالد. (1374). معماری تیموری در ایران و توران. ترجمه کرامت الله افسر و محمد یوسف کیانی. تهران: سازمان میراث فرهنگی.
-گودرزی (دیباج)، مرتضی. (1378). روش تجزیهوتحلیل آثار نقاشی. تهران: عطایی.
-لاله، هایده. (1375). معماری دوره اسلامی دانش نظری و کاربرد عملی. وقف میراث جاودان، (15 و 16)، 50-39.
-لولر، رابرت. (1368). هندسهی مقدس، فلسفه و تمرین. ترجمه هایده معیری. تهران: مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
-ماهرالنقش، محمود. (1386). معماری مسجد سید اصفهان. تهران: محمود ماهرالنقش.
- محمودی، مهنوش و چائیده، علی. (1389). کاربرد ریاضیات در معماری ایران (بررسی نقش تناسبات هندسی در تزئینات ورودی خانههای بافت قدیم شهر تاریخی دزفول). کتاب ماه علوم و فنون، (129)، 27-14.
-مکی نژاد، مهدی. (1387). تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی: تزیینات معماری ایران. تهران: سمت.
-مسجدی، حسین. (1376). مسجد سید و نکتهای از معماری آن. وقف میراث جاویدان، (19و20)، 211- 208.
-معماریان، غلامحسین. (1387). معماری ایرانی. تهران: سروش دانش.
- موسویان، سمیه. (1396). جایگاه هندسه مقدس در بازشناسی هویت معماری سنتی ایران. مطالعات ملی، (4)، 118-99.
- مهدی زاده سراج؛ فاطمه، تهرانی، فرهاد و ولیبیگ، نیما. (1390). بهکارگیری مثلثهای هنجار در محاسبات ریاضی و پیادهسازی هندسه در ساخت و اجرای معماری سنتی ایران. مرمت و معماری ایران، (1)، 26-15.
- نجفقلی پور، نسیم؛ اعتصام، ایرج و حبیب، فرح. (1395). بررسی هندسه و تناسبات طلائی در معماری ایران (نمونه مطالعاتی: خانههای سنتی شهر تبریز). مدیریت شهری، (46)، 491-477.
-نجیب اوغلو، گل رو. (1389). هندسه و تزیین در معماری اسلامی. ترجمه مهرداد قیومی. تهران: روزنه.
-نیستانی، جواد. (1384). سابقه ترسیم نقشه و کاربرد هندسه و حساب در معماری اسلامی. پیک نور، (12)، 49-42.
- هاشمی، حسن؛ ضیایی نیا، محمدحسن و قربانی، حمیدرضا. (1394). بازخوانی تحلیل اصول هندسی و تناسب طلایی در مدرسه شوکتیه. پژوهشهای باستانشناسی ایران، (9)، 222-207.
- Bodner, B. Lynn. (2012).From Sultaniyeh to Tashkent Scrolls: Euclidean Constructions of Two Nine- and Twelve-Pointed Interlocking Star Polygon Designs. Nexus Network Journal,(14),307-332.
-Brend, Barbara. (2001).Islamic art. British museum press.
Bulatov, M. S. (1978). Geometricheskaya Garmonizatsiya v Arkhitekture Srednei Azii.Moscow
Chorbachi, W.K. (1989). In the Tower of Babel: Beyond symmetry in islamic design. Computers & Mathematics with Applications, (17), 751-789.
- Dunlap,Richard A. (1997).The golden ratio and Fibonacci numbers. Singapore: World Scientific.
- Ghyka, M. (1977). The Geometry if Art and Life. New York, Dover Publications.
- Harding, Philip E, (2001), Geometry and Geometers of Later Islamic Architecture. History of Art.pp 1-25.
- Kharazmi, M & R. Sarhangi. (2016). An Analytical Study of the Methods of Design and Geometric Constructions in Architectural Ornaments of the Friday Mosque of Forumad. Nexus Network Journal, (18), 275-310.
- Livio, M. (2002). The Golden Ratio: The Story of Phi, the World's Most Astonishing Number. New York: Broadway Books.
-Lu, P. J. Steinhardt, P. J. (2007). Decagonal and Quasi-Crystalline Tiling's in Medieval Islamic Architecture.Science, 315(5815), 1106-1110.
-Markowsky, G. (1992). Misconceptions about the Golden Ratio. The College Mathematics Journal, 23(1), 2.
- Nejad Ebrahimi, Ahad & Aliabadi, Morteza. (2015). The Role of Mathematics and Geometry in Formation of Persian Architecture. Asian Culture and History, (1), 220-239.
- Ozdural, Alpay, (1995) “Omar Khayyam, Mathematicians, and Conversazioni with Artisans, Journal of the Society of Architectural Historians 57: 1, 54-71
- Ozdural, Alpay, (2000). “Mathematics and Arts: Connections between Theory and Practice in the Medieval Islamic World. Historia Mathematica, (27),171-201.
-Posamentier, A. S. & Lehmann, I. (2012). The glorious golden ratio. Amherst, N.Y: Prometheus Books.
-Putz, J. F. (1995). The Golden Section and the Piano Sonatas of Mozart. Mathematics Magazine, 68(4), 275.