ـ آدام، رابرت. (1375). معماری کلاسیک، ترجمه: حسین سلطان زاده، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ـ اعظمی، زهرا. شیخ الحکمایی، محمدعلی. شیخ الحکمایی، طاهر (1392) مطالعه تطبیقی نقوش گیاهی گچبری کاخ تیسفون با اولین مساجد ایران (مسجد جامع نائین، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع اصفهان). هنرهای زیبا . هنرهای تجسمی (4)، ص 24-15.
ـ اندرلین، ولکمار. (1389). تزئینات ساختمانی، ترجمه: اکرم قیطاسی، تهران: انتشارات سوره مهر.
ـ انصاری، جمال. (1366). گچبری دوران ساسانی و تأثیر آن در هنر اسلامی. فصلنامه هنر. شماره 13.
-انصارینژاد، نازیتا. (1393). سیر تحول نقوش گیاهی در معماری ایران اسلامی (قرن اول تا دهم ه.ق) عتیقهچی، نسرین. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
ـ بیادار، هنگامه. توفیقی، پیوند. (1393). نمادشناسی محراب در عرفان و هنر اسلامی. مطالعات معنوی. شماره 11و12، ص153-173.
ـ پوپ، آرتور اپهام. (1382). معماری ایران، ترجمه: غلامحسین صوری افشار، تهران: نشر اختران.
ـ پورخالقی چترودی، مهدخت. (1380). درخت زندگی و ارزش فرهنگی و نمادین آن در باورها. مطالعات ایرانی، مرکز تحقیقات زبان و فرهنگ ایران. دانشگاه شهید باهنر کرمان ، سال اول شماره1.
ـ پهلوانیان، احمد. (1394). بررسی تشبیه و تنزیه در هنر اسلامی با تکیه بر آراء ابنعربی و ملاصدرا در باب خیال. معلمی، حسن. دانشگاه باقرالعلوم.
- تقوینژاد، بهاره. مؤذنی، مریم. (1395). پژوهشی بر آرایههای گیاهی و هندسی محراب گچبری مسجد جامع نیریز. نگارینه هنر اسلامی، شماره 11ص76تا86
ـ چهری، محمد اقبال. (1386). پژوهشی در گچبری ساسانی. پایاننامه ارشد، زاهدان، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان .
ـ حسنزاده، سعید. (1390). آجرهای لعابدار قلایچی از دیدگاه تجسمی. نشریه نقشمایه. سال 4 ، شماره7، ص71 -80.
ـ حسینی، سیدهاشم. یوسفوند، یونس. میری، فرشاد. (1394). مطالعه تطبیقی نقوش گچبریهای مکشوفه از شهر تاریخی درهشهر با نمونههای مسجد جامع نائین. پژوهش هنر دانشگاه اصفهان. سال5 شماره9، ص71-86.
ـ حیدرنتاج، وحید. مقصودی، میترا. (1398). مقایسه تطبیقی مضامین مشترک گیاهان مقدس در نقشمایههای گیاهی معماری پیش از اسلام ایران و آرایههای معماری دوران اسلامی (با تاکید بر دوره امویان و عباسیان). باغ نظر16 (71)، ص50-35.
ـ حیدری، رضا. (1387). گزارش مقدماتی سومین فصل کاوش تپه ربط 2 شهرستان سردشت، آذربایجان غربی. آرشیو میراث فرهنگی و گردشگری صنایع دستی آذربایجان غربی.
ـ خالدیان، ستار. (1387). تأثیر هنر ساسانی بر سفال دوره اسلامی . باستان پژوهی . شماره 16، ص19-30.
ـ خزائی، محمد. (1387). مفاهیم نمادین در هنر ایرانی. فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات هنر اسلامی. شماره 6.
ـ خزائی، محمد. (1381). هزار نقش. چاپ اول تهران: انتشارات موسسه مطالعات هنر اسلامی.
-خوانساری، شیدا. تقیزاده، محمد. (1393). بررسی تطبیقی آرایهها در مساجد جامع ورامین و نائین. فصلنامه علمی-پژوهشی نگره. شماره29، ص 45 تا 63
ـ دادور، ابوالقاسم. منصوری، الهام. (1385). اساطیر و سمبلهای قبل از اسلام و ربط آن با اساطیر هند باستان. انتشارات دانشگاه الزهرا تهران .
ـ درویشمنش، کژال. (1395). بررسی نقوش گیاهی مشترک در آثار منقوش حسنلو ، قلایچی ، ربط2 و ارتباط آنها با هنر آشور. هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی. شماره 66 ، ص26-15.
-راهنما، حسن. شریفی نوغابی، آزاده. (1395) بررسی تزئینات بنای مسجد جامع فریومد . چهارمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری.
ـ رایس، دیوید تالبوت. (1384). هنر اسلامی. ترجمه: ماه ملک بهار ، تهران : نشرعلمی فرهنگی.
ـ رستمی، هوشنگ. (1390). بررسی نقوش و نشانهای نمادین در سنگ نگارهها و گچ بریهای ساسانی، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه سیستان و بلوچستان .
-زارعی، محمدابراهیم. (1390). فریومد و مسجد جامع آن. مجله مطالعات باستانشناسی. دوره3 شماره2، ص93 تا 128
-شریفی، آزاده. راهنمای، حسن. (1386). بررسی نقوش تزئینی مساجد دوره خوارزمشاهیان در خراسان (مسجد ملک زوزن، مسجد جامع گناباد، مسجد جامع فرومد). کتاب ماه هنر . شماره 109 و 110، ص 32 تا 40
ـ شفیعیفر، فرزاد. (1391). سهم ایرانیان در شکلگیری هنر اسلامی. مهرپویا، حسین. دانشگاه سیستان و بلوچستان .
- صالحیکاخکی، احمد. تقوی نژاد، بهاره. (1396). جستاری در نسب شناسی و ویژگی های سبک فردی هنرمندان گچبر در قرن هشتم هجری. پژوهشهای معماری اسلامی. شماره 14، ص87 تا 107
- صحافی اصل، پریسا. آیتالهی، حبیب اله. (1390). بررسی تدوام عناصر تزئینی معماری ایران باستان و معماری دوران اسلامی ایران تا پایان دوره صفوی . فصلنامه علمی-پژوهشی نگره. شماره 19، ص 63 تا 79.
ـ ضابطی جهرمی، احمد. (1395). پژوهش هایی در شناخت هنر ایران. تهران: نشر نی.
-علیپور، مرضیه. (1395). شیوه های اجرای آرایه های تزئینی معماری ایران در دوره سلجوقی. مطالعات ایرانشناسی. شماره4 ، ص109 تا 135
ـ کونل، ارنست. (1347). هنر اسلامی. ترجمه : هوشنگ طاهری. تهران: نشر سمت.
ـ گیرشمن، رومن. (1370). هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی. ترجمه: بهرام فرهوشی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
ـ مبینی، مهتاب؛ شاکرمی، طیبه. شریفی نیا، اکبر. (1397). بررسی تطبیقی تزئینات گچبری مسجد سیمره با مسجد نه گنبد بلخ و سامرا از دوره عباسی. نشریه هنرهای زیبا ، هنرهای تجسمی 23(1)، ص72-61 .
ـ مبینی، مهتاب. شافعی، آزاده. (1394). نقش گیاهان اساطیری و مقدس در هنر ساسانی (با تاکید بر نقوش برجسته فلزکاری، گچبری). جلوه هنر14، ص64-45.
ـ مکی نژاد، مهدی. (1387). تاریخ هنر ایران در دوران اسلامی ، تزئینات معماری. تهران: نشر سمت.
ـ ملازاده، کاظم. (1391). معرفی، مطالعه و تاریخگذاری پایه ستون تزئینی مکشوفه از منطقه بوکان، پژوهشهای ایران شناسی. سال دوم شماره2، ص 73-88.
- موسوی صدیق، سید ابوالفضل(1393). بررسی ارتباط اشاعره با خلافت عباسی، فرهنگ پژوهش شماره19 ص117-146
ـ ناجی، محمدرضا. (1386). فرهنگ و تمدن اسلامی در قلمرو سامانیان. تهران: امیرکبیر.
-نادری گرزالدینی، مرجانه. (1396). نگارههای گیاهی در تخت جمشید. رشد آموزش هنر. شماره48، ص26تا33
ـ ندیم، فرناز. (1386). نگاهی به نقوش تزئینی در هنر ایران. رشد آموزش هنر (10)، ص19-14.
ـ نجیب اوغلو، گلرو. (1379). هندسه و تزئین در معماری اسلامی. ترجمه: مهرداد قیومی بیدهنی، تهران: انتشارات روزنه.
-نعمتی بابایلو، علی. صالحی، اسرا. (1390). بررسی تطبیقی تزئینات گچبری مسجد نهگنبد بلخ و مسجد جامع نائین از منظر نقش و ترکیب و مفاهیم . کتاب ماه هنر. شماره162 ، ص 96 تا 104
ـ وارنر، رکس. (1386). دانشنامه اساطیر جهان، ترجمه: ابوالقاسم اسماعیلپور، چاپ اول . تهران: اسطوره.
ـ واشقانی فراهانی، ابراهیم. (1389). سرآغاز گیاهان در اساطیر ایرانی. مطالعات ایرانی. شماره 17، ص237-262.
ـ هیلن براند، رابرت. (1383). معماری اسلامی ، ترجمه: باقر آیتاللهزاده شیرازی، تهران: نشر روزنه.
-یوسفوند، یونس. میری، فرشاد. (1395). مطالعه تطبیقی نقوش گچبریهای مکشوفه از شهر تاریخی درهشهر با نمونههای مسجد جامع نائین، فصلنامه علمی-پژوهشی نگره. شماره 39 ، ص 34 تا 45
ـKeall,E.J.Qaleh-i Yazdigird: The Question of its Date, Iran,Vol.XV, pp1-10
ـ Hamiolton R.w(1953), Garved Plaster in Umayyad Architecture, Iraq, Vol.15, No1, pp43-55
ـFowden,Garth; Qusayr,Amra(2004): Art and umayyad elite in late antique Syria (Transformation of classical Heritage), University of California Press.