Analyzing Constitutive Principles of the Hierarchy of the Concept of Center

Document Type : Research Article

Authors

1 Assistant Professor of Art and Architecture in Yazd University, Yazd, Iran

2 Master of Architecture, Yazd University, Yazd, Iran

Abstract

“Center” has been among the frequently discussed issues in architectural studies. In the field of architecture, thinkers like Christian Norberg-Shults, Rudolf Arnhiem and Christopher Alexander have founded their theories on this concept while their understanding of it differs greatly. Surveying these theories, this research seeks to propose a more comprehensive understanding of center. The basic question is to determine how different kinds of centers influence each other, which, in its turn, leads to the consolidation and unification of a work. To provide an answer to this question, different theories of center are investigated, categorized, and explained. The categories include real, essential, sense-making, functional, and physical (artificial and natural) centers. Different types of centers are interrelated and create architectural consistency and wholeness according to certain unifying principles. Hierarchy, convergence, order, balance, and unity of centers constitute these principles. Balance and unity are principles of higher order, while hierarchy, convergence and order can be considered as their subordinates. Moreover, they can all be considered as different aspects of the same principle, namely the unity of center. The concurrence of all these principles will lead to perfection in any piece of art. An architect must totally internalize these principles in order for them to be manifested in his works. Postulating that Iranian-Islamic architecture is founded upon the basic principles of existence, this article contributes to a novel understanding of Islamic architecture through revealing an aspect of universal order.

Keywords


-      اردلان، نادر. بختیار، لاله. (1379). حس وحدت، سنت عرفانی در معماری ایرانی. ترجمۀ حمید شاهرخ با پیشگفتاری ازسید حسین نصر. چاپ اول. تهران­: نشرخاک.
-      آرنهایم، رودولف. (1386). هنر و ادراک بصری، روانشناسی چشم خلاق. ترجمۀ مجید اخگر. تهران: سمت.
-      الکساندر،کریستوفر. (1390). سرشت نظم، ساختارهای زنده در معماری. ترجمه رضا سیروس صبری و علی اکبری. تهران: پرهام نقش.
-      الامام علی بن ابیطالب امیرالمومنین علیه السلام. نهج البلاغه.
-      دهخدا، علی اکبر. (1377). لغت نامه دهخدا. تهران: مؤسسۀ انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
-    شوان، فریتیوف. (1383). درباره صورت­ها در هنر. هنر و معنویت (مجموعه مقالاتی در زمینه حکمت هنر)، گردآورنده و مترجم انشاءالله رحمتی، تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران: 41-66.
-      ندیمی، هادی. (1386).کلک دوست، ده مقاله در هنر و معماری. اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان.
-    ندیمی، هادی. (1385). درسهایی از معماری سنتی ایران. مجموعه گفتارهای اولین و دومین هم­اندیشی مباحث معماری، موزه حمام علی قلی آقا. اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان: 97-108.
-      نوربرگ شولتس،کریستیان­. (1381). معماری: حضور، زبان و مکان. ترجمه علیرضا سید احمدیان. تهران: مؤسسه معمار نشر.
-      __________ . (1386). معنا در معماری غرب. ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی. تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
-      __________ . (1388). روح مکان. به سوی پدیدارشناسی معماری. ترجمه محمدرضا شیرازی. تهران: انتشارات رخ­داد نو.
-      Alexander, C. (2002). THENATUREOFORDER. Berkley California: The center for Environmental Structure.
-      Arnheim,R. (1988).THE POWER OF THE CENTER,A study of composition in the visual arts.London:University of California press.