-آدی، اندرو. (1378). تاریخ و مبانی نظری مرمت مرمت اشیا فرهنگی. ترجمه: حمید فرهمند بروجنی. فصلنامه هنرنامه. سال دوم. (5): 85-95.
ـآیت اللهی، حبیب الله. (1376). مبانی هنرهای تجسمی. تهران: سمت.
-احمدی، حسین؛ عابد اصفهانی، عباس و اکبری فرد، مریم. (1392). آسیب شناسی کتیبه معرق سنگ و کاشی خدایخانه مسجد عتیق شیراز. دو فصلنامه علمی-پژوهشی مرمت و معماری ایران. (5) :69-82.
-احمدی، محمدرضا و هوایی، فاطمه. (1398). بررسی کتیبه های مسجد مشیر الملک شیراز. اصفهان: همایش ملی خوشنویسی و نگارگری: 1-14. (@universitycalligraphy) (تاریخ دسترسی: 15/2/1398)
-استانلی پرایس، نیکلاس؛ کربی تالی پسر، مانسفیلد و ملوکو واکارو، آلساندرا. (1395). خوانشهایی در حوزهی حفاظت؛ جستارهای تاریخی و فلسفی در حفاظت از میراث فرهنگی. ترجمه، تدوین و مقدمه: رسول وطن دوست. تهران: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری.
ـاستینسون، اوکویرک و کاتیون، ویگ برن. (1390). مبانی هنر، نظریه و عمل. ترجمه: محمدرضا یگانه دوست. تهران: سمت.
ـاسحاقیان، مهدی. (1382). میخواهم پژوهشگر شوم. اصفهان: نوشته.
-افشار، ایرج. (1374). یادگارهای یزد. جلد اول. یزد: خانه کتاب و تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
ـبرندی، چزاره. (1387). تئوری مرمت. ترجمه: پیروز حناچی. تهران: دانشگاه تهران.
-بصیری، سمیه. (1393). تبیین مفهوم تمامیت در حوزه آثار موزهای از منظر مدیریت حفظ فرآیند ارتباط متقابل اثر-مخاطب-محیط. راهنما: رسول وطن دوست و محمد امین امامی. رساله دکترای تخصصی رشته مرمت آثار تاریخی فرهنگی. دانشگاه هنر اصفهان. دانشکده حفاظت و مرمت. گروه دکتری مرمت.
ـبلر، شیلا. (1394). نخستین کتیبهها در معماری دوران اسلامی ایران زمین، ترجمه: مهدی گلچین عارفی، تهران: فرهنگستان هنر.
-بیرامی، ریحانه، و فرخ فر، فرزانه. (1396). مطالعه اجزای کالبدی کتیبههای کوفی مسجد جامع کرمان براساس کاربرد عناصر بصری. تاریخ و فرهنگ. (2): 33-66.
-پاکباز، روئین. (1385). دایره المعارف هنر. تهران: فرهنگ معاصر. چاپ پنجم.
ـتقوی نژاد، بهاره. (1396). بررسی تزئینات گیاهی و هندسی محرابهای گچ بری مجموعه آرامگاهی تربت شیخ جام. دو فصلنامه علمی-ترویجی نگارینه هنر اسلامی. دوره 4. (13): 17-31.
-حسینی، سید هاشم و احمدزاده، فرید. (1396). مطالعه و شناخت آرایههای معماری دو مسجد قاجاری حاج شهبازخان دولتشاه در شهر کرمانشاه در قیاس با مسجد سپهسالار در تهران. دو فصلنامه علمی- ترویجی پژوهش هنر. سال هفتم. ( 14) :63-77.
ـخادم زاده، محمد حسن. (1384). مساجد تاریخی شهر یزد. یزد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد.
ـخاکباز الوندیان، الهه. (1387). گزارش مرمت کتیبه کاشی معرق مسجد ریگ مجومرد. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد.
-داننده، سمیراالسادات. (1396). مقایسه ترکیب بندی در دو کتیبه ثلث طوماری از محمدرضا امامی اصفهانی و محمد حسین شهید مشهدی در صحن عتیق حرم امام رضا (ع). نگره. (44): 21-39.
-دانیس، دونیس اِ. (1385). مبادی سواد بصری. ترجمه: مسعود سپهر. تهران: سروش.
-راهجیری، علی. (1346). پیدایش خط و خطاطان به انضمام تذکره خوشنویسان معاصر. تهران: ابن سینا.
ـرجایی باغسرخی، سید امیر و بصیری، سمیه. (1391). کتیبهنگاری؛ بازشناسی هنرهای سنتی-اسلامی (4). تهران: پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات.
-رید، هربرت. (1381). معنی هنر. ترجمه: نجف دریابندری. تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی. چاپ هشتم.
ـسلیمانی، پروین؛ وحیدزاده، رضا و فرهمند بروجنی، حمید. ( 1394). کتیبه های کاشی معرق در ایران. تهران: هم پا.
-شعبانی، رضا. (1378). هنر در بستر زمان. مجموعه مقالات چیستی هنر. تدوین: سید عباس نبوی. تهران: مرکز پژوهش های اسلامی نهاد-قطران:1139-154.
ـشهبازی شیران، حبیب؛ حسینی نیا، سید مهدی و مهدی کاظم پور. (1396). تحلیل تاثیرات اعتقادات عرفان و تصوف بر مضامین و تزئینات کتیبه های مسجد کبود تبریز. نشریه فیروزه اسلام-پژوهه معماری و شهرسازی اسلامی. سال سوم. (4): 81-96.
-شهیدانی، شهاب. (1397). ملاحظاتی چند در دانش کتیبهنگاری و ضرورت کاربرد اصول و قواعد خوشنویسی در تحلیل کتیبهها. فصلنامه پژوهشهای معماری اسلامی. سال ششم. (18) : 87-110.
ـشیمل، آنه ماری. (1381). خوشنویسی اسلامی. ترجمه: مهناز افشار. تهران: موسسه مطالعات هنر اسلامی.
ـشیشه بری، طاهره و حمید فرهمند بروجنی. (1392). مقایسه مضامین و فنون اجرای کتیبه های چهار مدرسه قرن هشتم شهر یزد. دو فصلنامه علمی-ترویجی پژوهش هنر. سال سوم. (5): 67- 79.
ـصحافی مقدم، عباسعلی. (1385). خوشنویسی، هنر یا صنعت. کتاب ماه هنر. ( 101-102) : 84-90.
ـفضائلی، حبیب الله. (1360). تعلیم خط. تهران: سروش. چاپ دوم.
-فیلدن، برنارد م، و یوکیلهتو، یوکا. (1388). راهنمای مدیریت برای محوطه های میراث جهانی. ترجمه: پیروز حناچی. تهران: دانشگاه تهران. چاپ دوم.
ـقادر، حسن. (1391). مطالعات و مستندسازی مسجد عتیق شیراز. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس.
-قوچانی، عبدالله. (1365). گزارش کتیبههای مسجد نو شیراز، مسجد عتیق و چند کتیبه و سنگ قبر. اداره کل میراث فرهنگی استان فارس: مرکز اسناد و مدارک.
ـقوچانی، عبدالله. (1377 ). اشعار فارسی کاشیهای تخت سلیمان. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
ـقوچانی، عبدالله. ( 1377). بررسی کتیبههای تاریخی مجموعه نطنز و مسجد جامع نائین. مجله اثر. (26-27) : 132-142.
ـقوچانی، عبدالله. (1383). بررسی کتیبههای بناهای شهر یزد. تهران: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشکده زبان و گویش.
ـکپس، جئورگی. (1375). زبان تصویر، ترجمه: فیروزه مهاجر. چاپ دوم. تهران: سروش.
ـکیانی، محمد یوسف. (1385). تاریخ هنر و معماری ایران در دوره اسلامی. چاپ هشتم. تهران: سمت.
-گلدمن، آلن. (1384). امر زیبا. دانشنامه زیباییشناسی. ترجمه: منوچهر صانعی دره بیدی و همکاران. تهران: فرهنگستان هنر.
-مدنیان محمدی، علی. (1395). معرفی و بررسی کتیبهنگاری های مسجد سرکوچه محمدیه نایین. بیرجند: کنفرانس بین المللی شرق شناسی، تاریخ و ادبیات پارسی: 1-17. (
www.SID.ir) (تاریخ دسترسی: 23/2/1400).
ـملک احمدی، محسن. (1393). ارزیابی شیوههای معمول مرمت و بازسازی آرایههای کاشیکاری معرق در ایران از نقطه نظر مرمتی (مطالعه موردی بناهای بقعه شیخ عبدالصمد نطنز، مسجد شاه مشهد، مسجد کبود تبریز). راهنما: حسین احمدی. دانشگاه هنر اصفهان. دانشکده مرمت.
ـمولوی، عبدالحمید. (1354). دشت جام و آثار باستانی آن (این کتاب بخشی از جلد اول کتاب آثار باستانی خراسان است). مشهد: انجمن آثار ملی.
ـنامی، غلامحسین. (1371). مبانی هنرهای تجسمی (ارتباطات بصری). تهران: توس.
ـنیکراد، فرشته. (1395). امکان سنجی تطابق اصول نظری مرمت در کتیبهها با اصول و قواعد خوشنویسی به منظور تمامیت بخشی و حفظ اصالت، اسلوب و زیباشناخت خط کتیبه. راهنما: حسین احمدی. دانشگاه هنر اصفهان. دانشکده حفاظت و مرمت.
ـوحیدزاده، رضا؛ پدرام، بهنام، و اولیا محمد رضا. (1390). تنوع رویکردهای نظری در عرصه تعمیر و مرمت کاشیکاری معرق و هفت رنگ و چالش های ناشی از آن در حفاظت آثار ایران. دو فصلنامه علمی-تخصصی پژوهش هنر. (1): 33-47.
-ویناس، سالوادور میونز. (1389). نگره نگاهداشت معاصر. ترجمه: فرهنگ مظفر، فاطمه مهدی زاده و حمید فرهمند بروجنی. اصفهان: گلدسته.
ـیوکیلهتو، یوکا. (1387). تاریخ حفاظت معماری. ترجمه: محمد حسن طالبیان و خشایار بهاری. تهران: روزنه.
-Brajer, Isabelle. (2005). Dilemmas in the Restoration of Wall Paintings: Conflicts Between Ethics, Aesthetics, Functions and Values Illustrated by Examples from Denmark . The Art of Restoration- Developments and Tendencies of Restoration. Aesthetics in Europe (Munich: ICOMOS, 2005): 122-140.
-Cameron, Christina. (2009). The Evolution of the Concept of Outstanding Universal Value, Conserving the Authentic. essays in Honour of Jukka Jokilehto, Edited by Nicholas Stannley –price and Joseph King, Rome: ICCROM Conservation Studies 10: 127-136.
-Great Pollsson, Tina. (2008). Retouching of Art on Paper. London: Archetype.
-Matero, Frank. (2000). Ethics and Policy in Conservation .Newsletter 15, No 1:5-8.
-Mora, Paolo, Mora, Laure and Philippot, Paul. (1983). Conservation of Wall Paintings. London: Butterworth.
ـMittone, Lisa. 2010. The use of neutral colour in the retouching of large losses in wall paintings.
(accessed 2010/9/25) http://www.create.uwe.ac.uk/norway_paperlist/mittone.pdf
-Philippot, paul. (1972). Historic Persevation: Philosophy, Criteria, Guidelines. Historical and Philosophical Issuse in the Conservation of Cultural Heritage. Edited by Nicholas Stanly Price. M.Kirby Talley J.R and Alessandra Melucco Vaccaro. 1996. Los Angeles: Getty Conservation Institute, pp.358-363.
-Sherwin Garland, Patricia. (2002). Recent Solution to Problemes Presented by the Yale Collection.Early Italian Pintings: Apporaches to conservation. Edited by Patricia Sherwin Garland. 2003. New Haven: Yale University Press: 54-68.