ـ اکبری، زینب. (1389). معماری مدارس علوم دینی دوره قاجار شهر تهران. تهران: آرمانشهر.
ـ بخشی استاد، موسیالرضا و رضایی، رمضان. (1393). نقش مدارس عصر صفویه در گسترش تشیع دوازده امامی. ادیان و عرفان. سال چهل و هفتم، شماره دوم ، 197-216.
- بمانیان، محمدرضا؛ مومنی، کوروش و سلطانزاده، حسین. (1392). بررسی تطبیقی ویژگیهای طرح معماری مسجد- مدرسههای دوره قاجار و مدارس دوره صفویه. دوره 5، شماره 11، 15-34.
ـ پیرنیا، محمدکریم. (1392). معماری ایرانی. تهران: دانشگاه علم و صنعت.
ـ پیرنیا، محمدکریم. (1371). معماری اسلامی ایران، تدوین غلمحسین معماریان،. تهران: سروش دانش.
ـ حاج سید جوادی، فریبرز. (1376). مسجد-مدرسههای قزوین، مجموعه مقالات همایش معماری مسجد: گذشته، حال، آینده چاپ شده در سال 1378. اصفهان: دانشگاه هنر، 81-113.
ـ حاجی قاسمی، کامبیز. (1375). گنجنامه بناهای مذهبی تهران. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، انتشارات روزنه.
ـ حاجی قاسمی، کامبیز. (1375). گنجنامه مدارس. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، انتشارات روزنه.
ـ حاجی قاسمی، کامبیز. (1375). گنجنامه مساجد اصفهان. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، انتشارات روزنه.
ـ حاجی قاسمی، کامبیز. (1375). گنجنامه مساجد. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، انتشارات روزنه.
ـ حسینی علمداری،
آرش؛ موسوی،
سید احسان؛ کرامتی شیخ الاسلامی،
حمید و سعادتمند،
مریم. (1396). گونهشناسی مسجد-مدرسههای ایران، بر اساس شیوه دسترسی. باغ نظر. سال چهاردهم، شماره53، 53-62.
-رحلهابن بطوطه، (1928) ، ج 1، مصر.
ـ سلطانزاده، حسین. (1364). تاریخ مدارس ایران از عهد باستان تا تاسیس دارالفنون. تهران:آگاه.
ـ سمیعآذر، علیرضا. (1376). تاریخ تحولات مدارس در ایران. تهران: سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور.
ـ صفا، ذبیحالله. (1363). آموزش و دانش در ایران. انتشارات نوین.
ـ کسایی، نورالله. (1374). مدارس نظامیه و تاثیر علمی و اجتماعی آنها. تهران: انتشارات امیرکبیر.
ـ کمپفر، انگلبرت. (1360). سفرنامه کمپفر. ترجمه: کیکاووس جهانداری. تهران: انتشارات خوارزمی.
ـ کیانی، محمد یوسف. (1379). معماری ایران (دوره اسلامی). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
ـ گدار، آندره. (1366). آثار ایران. ترجمه: ابوالحسن سروقد مقدم. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی.
- گرابار، اولگ. (1994) .مسجد در جامعة اسلامی امروز. ترجمة عباس امام. مسجد: 37 و 38 :95ـ100.
ـ گدار، آندره. (1377). هنر ایران. ترجمه: بهروز حبیبی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
ـ گلمبک لیزا و ویلبر دونالد. (1374). معماری تیموری در ایران و توران. ترجمه: کرامت الله افسر و محمدیوسف کیانی. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
ـ متدین، حشمتالله و آهنگری، محبوبه. (1395). بازاندیشی در کیفیت ارتباط مدرسه و شهر بر پایه تحلیل اجتماعپذیری مدارس دوره تیموری تا ابتدای قرن چهاردهم. هنرهای زیبا. دوره 21، شماره 4، صص 75-86.
-محسنی، منصوره.(1398). روند دگرگونیهای کالبدی مدارس ایران: از دورۀ سلجوقی تا دورۀ قاجار. پژوهشهای معماری اسلامی، شماره22، صص 89-69.
ـ نوایی، عبدالحسین و غفاریفرد، عباسقلی. (1381). تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
ـ هوشیاری،
محمدمهدی؛ پورنادری،
حسین و فرشته نژاد،
سید مرتضی. (1392). گونه شناسی مسجد ـ مدرسه در معماری اسلامی ایران، بررسی چگونگی ارتباط میان فضای آموزشی و نیایشی. مطالعات معماری ایران. شماره3، 37-54.
ـ هیلن براند، رابرت. (1377). معماری اسلامی: فرم، عملکرد و معنی. ترجمه: ایرج اعتصام. تهران: شرکت پردازش و برنامهریزی شهری (وابسته به شهرداری تهران).
ـ Aghadavoudi M, Khajeh Ahmad Attari A, Taghavinejad B, Zakariaee Kermani I. (2017). A research on the structure and decoration of scientific religious built in shah abbas1 era (case study: Molia Abdollah mosque- school). Pharmacophore. 8(6S), e-1173140, 1- 8.
ـ Asadi L, Majidi H. (2015). Typology of School-Mosque in Ilkhani, Timurid, Safavid and Qajar Eras. International Journal of Science, Technology and Society. 3(2-1), 143-149.
ـ Atlas, S F. (2006). Knowledge and Education in islam. https:// works.bepress.com/farid_alatas/ 6/.
ـ Hosseini, M. (2016). Impact of islamic thoughts on Iran school's architecture transformation of an integrated place for living, studying and religious practices. 4th International Conference, Mukogawa Women’s Univ. Nishinomiya, Japan, 16-18.
ـ Melchert, Ch. (1997). Education iv. The medieval madrasa. Encyclopaedia iranica. Vol. VIII, Fasc. 2, 182-184.
ـ Moazzen, M. (2011). Shi ‘ite Higher Learning and the Role of the Madrasa-yi Sulṭānī in Late Safavid Iran. PhD Thesis. Department of Near and Middle Eastern Civilizations University of Toronto.
ـ Sarabi A, Molanaei S. (2016). Iranian educational environments; architectural studies of madraseh building in Azarbaijan-Iran. Iioabj. Vol. 7, Suppl 1, 237-246.