Investigation of the Historical-physical classification of Haft-shoyeh Jame Mosque based on Comparative Studies

Document Type : Research Article

Authors

Assistant Professor, Faculty of Applied Arts, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran

10.29252/ahdc.2020.1779

Abstract

Religious buildings from prehistoric times to the present have played an important role in the formation of the constructional elements of cities, settlements and even villages. According to archaeological excavations and historical evidence, temples and religious sites in pre-Islamic times have always been one of the focal points of people's gatherings for religious ceremonies. Isfahan province is one of the most important historical areas of the country throughout the period in which many buildings remain unknown. One of the most important monuments in the city of Isfahan is the Haft-shoyeh Jame mosque located in the northeast of Isfahan (Ghahab area). Considering the multi-period architecture of this building, its lack of introduction and multiple construction periods and the lack of inscriptions on the construction date, a comprehensive and independent research seems necessary. Therefore, the present research is trying to introduce and identify the historical and physical classification of Haft-shoyeh Jame mosque based on historical evidence, archeology, architecture and comparative studies. The results show that the Haft-shoyeh Jame mosque was one of the most important mosques in the northeast of Isfahan in the middle Ages, with many historians referring to the mosque and its heyday during the Seljuk period.  additionally, the two important Seljuk and Ilkhanid periods can be identified in the construction of the Haft-shoyeh Jame mosque by the type of map and a material used in it, although additions from the Timurid period are also identified. The methods used in the present study include descriptive-analytic, historical and comparative methods. In addition to the written legacy of the writers including historians, travelers, and researchers who have investigated the field, field activities on site including historical-physical examination of the building and its architecture, photo preparation, planning, three-dimensional design and comparative comparisons with similar exampleshave been Performed.

Keywords


ـ ابن­بطوطه، شمس­الدین عبداله. (1376). سفرنامه ابن­بطوطه، ترجمه محمد موحد، ج1، تهران: آگاه.
ـ ابونعیم اصفهانی، حافظ. (1377). ذکر اخبار اصفهان، ترجمه نورالله کسایی، تهران: سروش.
ـ ﭘﺎزوﻛﻲ، ﻧﺎﺻﺮ و ﺷﺎدﻣﻬﺮ، ﻋﺒﺪاﻟﻜﺮﻳﻢ. (1384). آﺛﺎر ﺛﺒﺖ ﺷﺪه اﻳﺮان در ﻓﻬﺮﺳﺖ آﺛﺎر ﻣﻠﻲ، ﺗﻬﺮان: ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻴﺮاث ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻛﺸﻮر.
ـ تولمی، مهدی. (1392). آسیب­شناسی و ارائه طرح حفاظت تزئینات گچی محراب مسجد جامع هفتشویه، پایان­نامه منتشر نشده کارشناسی ارشد رشته مرمت گرایش آثار و اشیاء تاریخی، دنشگاه هنر اصفهان، دانشکده مرمت.
ـ حاتم، غلامعلی. (1378)، معماری اسلامی ایران در دوره سلجوقی، تهران: ماجد.
-حدادی، علی. (1387). مسجد جامع هفتشویه، اصفهان: گزارش ثبتی میراث فرهنگی اصفهان.
ـ رازانی، مهدی. (1386). معرفی محراب مسجد جامع هفتشویه از شاهکارهای دوره ایلخانی، فصلنامه فرهنگ اصفهان، ش.36 صص، 50ـ55.
ـ رازانی، مهدی. (1386). زنده در خشت بیجان، فیلم مستند، به کارگردانی: علی مسافری ضیاءالدینی، تهیه کننده: دانشگاه هنر اصفهان.
ـ سیرو، ماکسیم. (1357). بررسی راه­های تاریخی ناحیه اصفهان و بناهای وابسته به آن‌ها، مترجم: مهدی مشایخی، تهران: نشر سازمان ملی حفاظت از آثار باستانی تهران.
ـ شکفته، عاطفه، احمدی، حسین و امید عودباشی. (1394). تزئینات آجرکاری سلجوقیان و تداوم آن در تزئینات دوران خوارزمشاهی و ایلخانی، پژوهش­های معماری اسلامی، شماره6، صص 84ـ106.
ـ رﻓﻴﻌﻲ ﻣﻬﺮآﺑﺎدی، اﺑﻮاﻟﻘﺎﺳﻢ. (1352). آﺛﺎر ﻣﻠﻲ اﺻﻔﻬﺎن، ﺗﻬﺮان: ﭼﺎﭘﺨﺎﻧﻪ اﺗﺤﺎد.
ـ زمانی، عباس. (1351). منار و مناره تزئینی در آثار تاریخی اسلامی ایران، هنر و مردم، شماره 121، صص 62ـ72.
ـ فرید، فتانه. (1386). معرفی و شناسایی دوره­های تاریخی مسجد جامع هفتشویه، مجموعه مقالات سومین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران (جلد پنجم)، به­کوشش باقر آیت­اله زاده شیرازی، تهران: رسانه­پرداز، صص 126ـ150.
ـ کیانی، محمدیوسف. (1374). تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی، تهران: سمت.
ـ ﮔﺪار، آﻧﺪره و دﻳﮕﺮان. (1371). آﺛﺎر اﻳﺮان، ج1 و3 و4، ﺗﺮﺟﻤﻪ اﺑﻮاﻟﺤﺴﻦ ﺳﺮوﻗﺪ ﻣﻘﺪم، ﻣﺸﻬﺪ: آﺳﺘﺎن ﻗﺪس رﺿﻮی.
ـ مافروخی اصفهانی. (1328). محاسن اصفهان، ترجمه ﺣﺴﻴﻦ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ اﺑﻲ­اﻟﺮﺿﺎ آوی، ﺑﻪ اﻫﺘﻤﺎم: ﻋﺒﺎس اﻗﺒﺎل. ﺗﻬﺮان: ﺷﺮﻛﺖ ﺳﻬﺎﻣﻲ ﭼﺎپ.
- مخلصی، محمدعلی. (1359)، شهر بسطام و مجموعه تاریخی آن، اثر،س.1. شماره 2،3 و4، صص 209ـ245.
ـ ﻣﺴﺘﻮﻓﻲ ﻗﺰوﻳﻨﻲ، ﺣﻤﺪاﷲ. (1362). ﻧﺰﻫﻪ اﻟﻘﻠﻮب، ﺑﻪ اﻫﺘﻤﺎم و ﺗﺼﺤﻴﺢ ﮔﺎی ﻟﻴﺴﺘﺮاﻧﺞ، ﺗﻬﺮان: دﻧﻴﺎی ﻛﺘﺎب.
ـ مقدسی، محمد­بن­احمد. (1361). احسن­التقاسیم فی معرفه­الاقالیم، ترجمه علینقی منزوی، 2ج، تهران: شرکت مؤلفان و مترجمان.
ـ مهریار، محمد. (1382). فرهنگ جامع نام­ها و آبادی­های کهن اصفهان، چاپ اول، اصفهان: فرهنگ مردم.
ـ مهریار، محمد. (1384). جامع هفتشویه، مجله علمی پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، س.2، ش. 40،صص 13ـ16.
ـ ﻫﻨﺮﻓﺮ، ﻟﻄﻒاﷲ. (1344). گنجینه آثار تاریخی اصفهان، اصفهان: کتابفروشی ثقفی.
ـ ﻫﻨﺮﻓﺮ، ﻟﻄﻒاﷲ. (1350). تزئینات گچی در آثار تاریخی اصفهان، مجله هنر و مردم، س. 6، ش72 :صص 36ـ46.   
ـ وﻳﻠﺒﺮ، دوﻧﺎﻟﺪ. (1346). ﻣﻌﻤﺎری اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان در دوره اﻳﻠﺨﺎﻧﺎن، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻋﺒﺪاﷲ ﻓﺮﻳﺎر، تهران: ﺑﻨﮕﺎه ﺗﺮﺟﻤﻪ و ﻧﺸﺮ ﻛﺘﺎب.
-   Siroux, M. (1967). Trois monuments inconnus de l'Iran ancien. Iranica Antiqua, 7, 82.-98.
-   https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4e/2M3A9627-1_mix01.jpg.