دانشگاه یزدمعماری اقلیم گرم و خشک2645-371181220210219Recognition of Saheh
As forgotten Space of Esfahan Historic Cityبازشناسی و بازخوانی صحه، فضای فراموش شده شهری در شهر تاریخی اصفهان123213910.29252/ahdc.2021.15089.1429FAعیسیاسفنجاری کناریاستادیار دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان.اصفهان، ایرانآذرعلیخانیدانشجوی دکترا دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20200809The spatial organization of the city is a dynamic organism, which continuously changes over time. Saheh as a social hub in the historic fabric of Isfahan is one of the components of historic spatial organization that has been transformed because of undue attention and nowadays it doesn’t play an important rolein the historic fabric. The aim of this article is the identification and documentation of Saheh with a further ambition to develop conservation principles as well as to redefine the role of Saheh in spatial organization of the historic city. The methodology is on the basis of a rigorous field survey and mapping, combined with the study of historic documents, and also interviewing with local residents, in order to understand the morphological evolution. Saheh in the historic fabric can be described in a range of roles and function. It is a public open space with a feature of flexibility and adaptability that has continuously changed over the passage of time.<br />..... ........ .......... ...... ........... ......... ........ ....... ..... ........ ... .... ......... ..... ............. ........ ...... ..... .......... ........ .......... ... ..... ........ .......... ...... ........... ......... ........ ....... ..... ........ ... .... ......... ..... ............. ........ ...... ..... .......... ........ .......... .. ..... ........ .......... ...... ........... ......... ........ ....... ..... ........ ... .... ......... ..... ............. ........ ...... ..... .......... ........ .......... .. ..... ........ .......... ...... ........... ......... ........ ....... ..... ........ ... .... ......... ..... ............. ........ ...... ..... .......... ........ .......... .. ..... ........ .......... ...... ........... ......... ........ ....... ..... ........ ... .... ......... ..... ............. ........ ...... ..... .......... ........ .......... ..صحه<sup>1</sup>، فضای شهری اصیل و کانون جذاب فعالیتهای اجتماعی درون محله، یکی از عناصر سازمان فضایی و از واژگان شهرسازی کهن اصفهان بوده است که امروز بهطور کلی فراموش شده و توسط طراحان و برنامهریزان شهری نادیده گرفته شده و مدفون در لایههای تاریخی است. این فضای بازِ عمومی، به واسطه مداخلات نسنجیده و فاقد پشتوانه علمی، رفته رفته روبه نابودی گرائیده و درون بافت استحاله گردیده و بدین ترتیب، نقش تاریخی خود را به مثابه کانون تبلور حیات مدنی از دست داده است. هدف از این مقاله، بازشناسی صَحِههای تاریخی به قصد بازتعریف و تقویت نقش آن در ساختار شهر است. روش تحقیق مقاله حاضر مبتنی بر روشهای توصیفی-تحلیلی، مقایسه تطبیقی و تاریخی بنا شده است. روش کار این پژوهش بر پایه بررسیهای میدانی و جستجوی دگرگونیهای آن بر اساس مطالعه اسناد تصویری، تحلیل مورفولوژیک و همچنین مطالعات اسناد و مدارک مستند کتابخانهای، کتیبههای تاریخی منصوب در بناهای تاریخی و تاریخ شفاهی برگرفته از مصاحبه با ساکنین قدیمی و بومی بافت استوار شده است. نتایج حاصل از این پژوهش ضمن بازشناسی و بازخوانی نقش و اهمیت این فضای شهری، نشان میدهد که صَحِه، فضای باز سرگشاده، انعطاف پذیر و انطباقپذیر در گذر زمان، با گسترهای از نقشها و عملکردهای متنوع، پدیدهای پویا و زنده در طول تاریخ بوده، هر چند که دگرگونیهای نیم قرن اخیر مقدمات نابودی و محو شدن آنها را فراهم ساخته است.https://smb.yazd.ac.ir/article_2139_61865d23461cbd797fcda05894f6e67f.pdfدانشگاه یزدمعماری اقلیم گرم و خشک2645-371181220210219Structural study of pigments on Stucco inscription on the porch of Seyyed Shams-din tomb (Yazd-Iran)مطالعۀ ساختارشناسی رنگدانه های تزیینی کتیبۀ گچی ایوان بقعۀ سیّدشمس الدّین یزد2442214010.29252/ahdc.2021.15122.1433FAیاسرحمزویاستادیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران0000-0002-3504-0534Journal Article20200824Abstracts<br />Gypsum is one of the traditional materials in Iran that has been used extensively in historical periods, especially in hot and dry climates, in architecture and architectural decorations. In the Islamic era the peak of the gypsum stucco decoration is in 13 and 14 centuries AD. Color was used on stucco decoration to express the artistical and aesthetical effect of this art. Tomb of Seyyed Shams-din is one of the famous monument of the 14 century in Yazd. In the porch of the building, a stucco inscription in Kufic script has been executed in the form of mother and child. The background of this inscription has been executed with abstract plant motifs such as Arabesque. Blue, red and green colors have been used in the background of the inscription. Usually, in order to improve the quality of the paint layer, the primary layer was first applied on the plaster. Due to the passing of the time, only a small part of these colors remain. The conservation of the remnants of the art of the 14 century requires an accurate technical knowledge of the work. In this regard, the study of the structure of the pigments on the stucco inscription in porch seems necessary. Therefore, the present study tries to use examination and scientific studies to accurately identify the pigments used on the stucco inscription of the porch and also the golden layer on the molded gypsum arrays on the moqarnas of the arc in front of the porch in Seyyed Shams-din tomb. The results show that the blue pigment used in the stucco inscription is an Azurite; Red is a Vermilion; Green is a malachite; filler or pigment of primary layer is Huntite, and the gold layer on the molded gypsum arrays is a Tin leaf with a resin or oil coating.گچ از جمله مصالح سنتی در ایران است که در دورههای تاریخی، بهویژه در اقلیم گرموخشک، در معماری و آرایههای معماری بهوفور استفاده شده؛ اوج هنر گچبری در دوران اسلامی، سدۀ 7 و 8 ه. ق. است. معمولاً از رنگ جهت بروز جلوۀ هنری و زیبایی، در تکمیل گچبری استفاده میشده است. یکی از بناهای شاخص سدۀ 8 ه. ق. در یزد، بقعۀ سیّدشمسالدّین است. در ایوان بنا کتیبۀ گچی با خط کوفی به صورت مادر و فرزند اجرا شده که زمینۀ این نوشتار با نقوش گیاهی انتزاعی مانند اسلیمی با ظرافت هرچه تمامتر اجرا شده است. در زمینۀ کتیبه و لابهلای نقوش، از رنگ آبی، قرمز و سبز استفاده شده است. همچنین لایۀ طلایی رنگ روی آرایههای گچی قالبی داخل کاسههای مقرنس غرفۀ جلوی ایوان نیز از آثار باقیماندۀ شاخص در بقعۀ سیدشمسالدّین است. معمولاً جهت بالا بردن کیفیت لایۀ رنگ، ابتدا لایۀ تدارکاتی بر روی گچ (آرایۀ گچی، بستر گچی) اعمال میشده است. بهدلیل گذر زمان، بخشهای اندکی از این رنگها بر روی کتیبۀ گچی ایوان و همچنین لایۀ طلاییرنگ کمی بر روی آرایههای گچی قالبی باقی مانده است. حفاظت از باقیماندههای هنر سدۀ هشتم هجری قمری، مستلزم شناخت دقیق اثر از نظر فنی است. در این راستا، مطالعۀ ساختارشناسی رنگدانههای تزیینی کتیبۀ گچی ایوان و لایۀ طلایی رنگ بر روی آرایههای گچی قالبی غرفۀ ایوان ضروری به نظر میرسد. پژوهش پیش رو در تلاش است تا به کمک مطالعات آزمایشگاهی و بررسی علمی به شناخت دقیق رنگدانههای بهکار رفته در کتیبۀ گچی ایوان و همچنین لایۀ طلاییرنگ روی آرایههای گچی قالبی بر روی مقرنس غرفۀ جلوی ایوان در بقعۀ سیّدشمسالدّین برسد. نتیجۀ پژوهش نشان میدهد که رنگ آبی استفاده شده در کتیبۀ گچی، رنگدانۀ آبی آزوریت؛ رنگ قرمز، رنگدانۀ شنگرف و رنگ سبز، مالاکیت است؛ پرکنندۀ لایۀ تدارکاتی هانتیت و لایۀ طلایی بر روی آرایههای گچی قالبی، ورق قلع با پوششی از روغن کمان یا نوعی رزین مانند دامار یا شلاک است.https://smb.yazd.ac.ir/article_2140_a941d47ccae2f4fe64e64e82a05ab0d4.pdfدانشگاه یزدمعماری اقلیم گرم و خشک2645-371181220210219Typology of indigenous housing patterns and their construction techniques in the historic village of Algenگونهشناسی مسکن و تکنیکهای ساخت بومی در روستای تاریخی الگن4361214210.29252/ahdc.2021.15725.1468FAکاوهمنصوریعضو دپارتمان حفاظت مهندسین مشاور عمارت خورشیدفرشیدرحیمیکلهرودیدانشجوی کارشناسی ارشد مرمت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، کارشناس مرمت مهندسان مشاور عمارت خورشیدسیدفریدتوکلیدانشجوی کارشناسی ارشد معماری داخلی، دانشگاه سوره، کارشناس معماری مهندسان مشاور عمارت خورشیدJournal Article20201116Algen is historic village in South Zagros, located in 63km north of Dehdasht in Charousa district, Kohgiluyeh & Boyer Ahmad Province. The existence of historical structures & socio-cultural relations that have been formed over time in the heart of the ancient fabric, and the sparse oak forests in the region, has transformed Algen into a unique biological complex that necessitates the identification of cultural assets and the preservation of its natural-historical structures. Establishment of the village beside the Algen Strait, which was the only historical way to access Lendeh & Behbahan, and the existence of water-resources and potential of agricultural plots, has led to the formation of intricate structures of historical fabric in a linear direction the northern hill.<br />Collecting the oral history of the Village & focus on its Socio-Cultural assets, the Research emphasizes on Historical structures that shapes the general features of the village and tries to identify its indigenous housing patterns, construction techniques & their transformation process. The article seeks to recognize different aspects of Sustainability in vernacular dwellings and give accurate answers to the following questions:<br />- Which factors have influenced on the formation of the linear historic core-zone of the settlement?<br />- What is the typology and spatial structure of indigenous housing patterns in the village?<br />- What is the connection between historical construction techniques and local materials?<br />- Which parameters in the climatic design of the vernacular buildings of the village, have been considered by the local architects?<br />Due to the lack of written studies on the history of settlements in the region, particularly Algen, the article by citing comprehensive field studies & documentation, use analytical-interpretive approach to identify the historic core zone of the village. According to the results, the linear structure of historic zone of the settlement (with a northwest-southeast direction) formed in accordance with the topographic lines of the geographical context on the northern hill, which had a good view to the Algen strait that facilitated the defense of the village against invaders.<br />By analyzing the plans of historical residential units (30 Samples), three spatial patterns including nine-part (Tu) type, simple rooms’ type and multi Rooms with Porches (Mansion) type were identified. Although the construction techniques are consistent with local materials (carcass stone, oak trunks and gypsum mortar), but the use of local methods, their technological progress and attention to sustainability in Design process can be seen in the vernacular dwellings of the Historic Fabric.روستای الگن از توابع بخش چاروسا (63 کیلومتری شمال شهر دهدشت) در شهرستان کهگیلویه، در زاگرس جنوبی قراردارد. وجود ساختارهای تاریخی- کالبدی و روابط فرهنگی- اجتماعی که در طول زمان در دل بافت کهن روستا شکل گرفته است، از یک سو و جنگلهای تنک بلوط در منطقه، الگن را به مجتمع زیستی کمنظیری مبدل ساخته که شناسایی داراییهای فرهنگی و حفاظت از ساختارهای تاریخی-طبیعی آن را ضروری میسازد. استقرار روستا در عرصه متصل به تنگه الگن که تنها راه تاریخی دسترسی به لنده و بهبهان بود، از یک سو و وجود منابع آب شیرین و عرصههای مستعد کشاورزی از سوی دیگر، سبب شکلگیری ساختارهای درهمتنیده فشرده بافت تاریخی در راستایی خطی شده است. پژوهش حاضر با هدف شناخت الگوهای مسکن بومی و تکنیکهای ساخت ابنیه تاریخی در روستای الگن، ضمن جمعآوری تاریخ شفاهی و مطالعات فرهنگی-اجتماعی، ساختارهای کالبدی موجود در هسته تاریخی سکونتگاه را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و میکوشد تا به پرسشهای زیر پاسخ دهد؛ چه عواملی بر شکلگیری هسته تاریخی خطی سکونتگاه موثر بودهاست؟ تیپولوژی و ساختار فضایی الگوهای مسکن بومی در روستا چگونهاست؟ تکنیکهای ساخت تاریخی چه رابطهای با مصالح بومآورد در منطقه دارد؟ بهدلیل فقدان هرگونه مطالعات مدون در زمینه تاریخ سکونتگاههای منطقه و ازآنجمله الگن، پژوهش با استناد به مطالعات جامع ، میدانی با رویکردی تحلیلی- تفسیری به موردپژوهی هسته تاریخی روستا پرداخته و تلاشدارد از طریق مستندنگاری مولفههای کالبدی بافت، الگوهای بومی، تکنیکهای ساخت و فرآیند تحول آنها را موردشناسایی قراردهد. براساس نتایج پژوهش، ساختار خطی روستا (با راستایی شمال غربی- جنوب شرقی) منطبق بر ساختار توپوگرافیک بستر جغرافیایی بر روی تپه سوقالجیشی-که دید مناسبی به تنگه داشته و دفاع از روستا در برابر مهاجمان را تسهیل مینمود- شکلگرفته است. همچنین با بررسی ساختار 30 واحد مسکونی تاریخی، میتوان سه الگوی اصلی شامل الگوی نهقسمتی (توو)، چنداتاقه ساده و چنداتاقی ایواندار(عمارت) را مورد شناسایی قرار داد. اگرچه تکنیکهای ساخت ابنیه، منطبق بر مصالح بومی (سنگ لاشه، تنههای بلوط و ملات گچ) است، اما آشکارا میتوان کاربست شیوههای محلی و پیشرفت تکنولوژیک آنها و توجه به شیوههای طراحی اقلیمی را در معماری ابنیه بومی روستا مشاهده کرد.https://smb.yazd.ac.ir/article_2142_efea4e0593d475728172cfe940782d65.pdfدانشگاه یزدمعماری اقلیم گرم و خشک2645-371181220210219Nostalgia and Architecture, a Survey of Past Emotional Concepts in the Architectural Space, with a Case Study of the “Shokoohi” Traditional House of Yazdمعماری و نوستالژیا، پویشی بر یادآوری مفاهیم عاطفی معطوف به گذشته در فضای معماری (مطالعه موردی: خانه سنتی شکوهی در شهر یزد)6382213710.29252/ahdc.2021.14266.1373FAحوریهابنادانشجوی دکتری، دانشکده معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایرانسید محمد حسینآیت اللهیعضو هیات علمی بازنشسته گروه معماری دانشگاه یزدمحمدایرانمنشعضو هیئت علمی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایرانJournal Article20200402Abstract Addressing the meanings and concepts, that make a person emotionally interested in the architectural space, has a strong connection with the place. Concepts originated from the foretime create a deeper emotional connection between human and the place. The emergence of some nostalgic feelings in the architectural space can greatly overcome the disorders caused by the lack of psychological connection with the place. So that, it may be a certain quality regarding the perceptual design. Because the user's mood and feelings are refreshed due to the emergence of remembering some qualitative and enjoyable components in the place. Considering these concepts, during the designing process, makes a pleasant familiarity with the place and raise the collective psyche to keep the thread of connection to the ancient time roots in new forms. In another word, it implies experiencing the contemporary new places with a kind of pleasant nostalgia due to remembrance of the happy memories and evoking some reactionary meanings. The most important outcome of this emotional recollection within the place is experiencing an intimate, tangible and influential atmosphere from the socio-cultural context. In fact, it is a status of continuity, familiarity, attachment, and emotional meaning originated from an architectural space, that the foretime concepts are easily observable in it. Accordingly, the meanings must be elevated from the level of visual meanings to the level of reactive meanings. Then, the user should be motivated to react positively (following a connection to the past) in the place. Therefore, the layers of the meanings must be arranged in a way that emotional meanings combine with the environment.<br />Accordingly, this study focused on library and documentary studies on the association of emotional concepts in related fields such as literature, psychology and environmental psychology, and analyzed the interpretation of the understanding of the mentioned concept. It should be mentioned, according to the main purpose of the research, that is recalling some implicit concepts in place, interviews and semi-structured questionnaires were used in fieldwork.التفات به مفاهیم کیفی مرتبط با گذشته هر متنی، ارتباط پررنگتر با مفاهیم عاطفی در آن را به دنبال دارد. درحوزه معماری نیز ارتباط با گذشته بستر، میتواند بر اختلالات ناشی از عدم پیوند روانی با مکان، تا حد زیادی فائق آید. در این مقاله، عطف به بروز احساس نوستالژیا در فضای معماری، به عنوان یکی از دغدغههای کیفی فضای معماری در راستای یک طراحی ادراکی مطرح میگردد؛ زیرا موجب تازه شدن روحیه و احساسات کاربر، به علت ظهور یاد و خاطره برخی مولفههای کیفی و لذتبخش در مکان میشود. توجه به احساس نوستالژیا در حوزه معماری، علاوه بر ایجاد آشنایی ضمنی با مکان، بیدار کردن روان جمعی بشر برای نگهداشتن رشته اتصال به ریشههای کهن زمان است. فضای معماری حاوی حس نوستالژیا به تجربه عاطفی مفاهیم توجه دارد. نوعی از تجربه مکانهای معاصر که به علت یاداوری خاطرات خوش گذشته و برانگیختن برخی معانی واکنشی، انسان را به دلتنگی شیرین وا میدارد. این پژوهش با تمرکز بر مطالعات کتابخانهای و اسنادی در زمینه مفهوم نوستالژیا، در حوزههای مرتبط از جمله ادبیات، روانشناسی و روانشناسی محیط، به تجزیه و تحلیل تفسیری از درک پدیده مذکور پرداخته است. همچنین باتوجه به هدف عمده پژوهش، یعنی هدایت به سمت بروز این احساس با یادآوری برخی مفاهیم ضمنی در مکان، درعملیات میدانی تحقیق از تکنیک آزمون میدانی مصاحبهها و پرسشنامههای نیمه ساختاریافته بهره گرفته شده است. مهمترین پیامد بروز نشانههای این احساس در فضای معماری، پدیدار شدن احساس تجربه یک فضای صمیمی، ملموس و تاثیرپذیر از بستر فرهنگی-اجتماعی است و در واقع تلاشی در جهت غنابخشی و معنادهی عاطفیبه فضای معماری با التفات به گذشته محسوب میگردد. بر این مبنا، معنی اولا میبایست از سطح معنی تجسمی به سطح واکنشی ارتقاء یابد؛ دوما مخاطب مکان را به واکنش عاطفی مثبت (در پی ارتباط با گذشته) ترغیب کند. لذا لایههای معنی بایستی طوری در محیط عملیاتی گردند که تداعی معانی عاطفی در عطف به گذشته، نسبت به محیط ایجاد گردد.https://smb.yazd.ac.ir/article_2137_7be1c48ed2a88f156ef674a54f08f0c2.pdfدانشگاه یزدمعماری اقلیم گرم و خشک2645-371181220210219The investigation of Pirnia's works' effect on lexical morphology in Islamic Iranian architectural principals.بررسی تاثیر مألوفات ذهنی پیرنیا در ریشه یابی واژگان اصول معماری ایرانی_اسلامی8399213410.29252/ahdc.2021.14085.1357FAهیرادحسینیانگروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین. ایرانحسینسلطان زادهگروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران0000-0003-3974-5205ساراکلانترگروه اموزشی معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند، تهران. ایرانJournal Article20200223Mohammad Karim Pirnia is one of the most significant Iranian architectural historians and he established the Iranian architectural manifest along with employing his own intelligent language. Of course, this thinking can evoke a steady stream of Iranian architecture in its place, since architecture has always followed a continuous path in different time zones. He could convince people that Iranian architecture is very impressive. In the meantime, plethora of western architecture in-rush has led this land architecture into a destructive a chaos and chasm, this self-destruction could greatly damage the architectural patterns of the land and now the western itinerary of a myriad of Iranian clairvoyants has retreated and has avoided intervening his disastrous scourge. Meanwhile, figure like Shaterian, Soltanzadeh, Kasmaee Bidhendi and Naderi have retained his light house and from the aspect of written works enlivened the Iranian Architecture To Survive Islamic_ Iranian Architectural basis. And a number of others have tried to make the revelatory aspects appear in a newsworthy format. At present attempts are being made to employ the Historical analysis method of research to get to know Pirnia’s field method seas to local words so that they can help individuals and students in a form of interpretation has reached to local words which has been in an absolute balance with the mental Conception of Pirnia concerning Islamic_ Iranian Architecture in order to specific goal to realize the concept of these words in a form of Architecture of a country. It can be penetrated how to formulate these principles to enable in order to alter into Islamic_ Iranian concepts. Since he never emphasized this formulation of principles in a form of narration. He has made attempt to broaden future researchers and investigators to enable themselves with contemporary specific structure which 1t keeps the presented manifest and its evolution that is effective in a passing of time to dominate the Architecture besides, 1t prevents the unreal growth of stateless architects.محمد کریم پیرنیا از بارزترین تاریخ پژوهان معماری ایرانی است که توانست با بهره از هوش زبانیخود، مانیفست<sup>1 </sup>معماری ایرانی را بنویسد و تفکری پایبند به این معماری پایهگذاری نماید. او اعتقاد داشت که معماری ایرانی-اسلامی با توجه به عیار خود همواره حرفی برای گفتن دارد، ولی در این حین وفور و هجمه معماری غرب، معماری این سرزمین را وارد ورطههای سهمگین و دچار خودباختگیماهیتی کرد. لیکن، سیل غربزدگی توسط قلمفرسایی تعدادی از پژوهشگران ایرانی تا حدودی عقب نشینی کرده و دست از طغیان بلامعارض خود برداشت، در این میان اشخاصی چون سلطان زاده، کسمایی، شاطریان، بیدهندی، نادری و... پایه و اساس معماری ایرانی-اسلامی را زنده نگاه داشتند و جنبههای انشایی آن را احیا نمودند و تعدادی نیز کوشیدند تا این جنبههای انشایی را در قالب خبری به منصه ظهور برسانند. حال تلاش بر آن است که با بهرهگیری از روش تفسیری-تاریخی و پی بردن به روش میدانی پیرنیا در جهت کشف واژگان محلی به کمک مردم و دانشآموختگان در قالبی تفسیرگرا به ریشهیابی این واژگان دستیافت، واژگانی محلی و بومآورد که با برداشتهای ذهنی پیرنیا در باب معماری ایرانی-اسلامی در موازنه کامل قرار داشته تا بتوان به خروجی جهتمندی در باب این واژگان در قالب اصول معماری این مرز و بوم پی برد، تا در این مسیر بتوان به پاسخ پرسشی چون، مالوفات ذهنی پیرنیا چگونه در جهت تدوین واژگانی بوم آورد توانسته به اصول معماری ایرانی-اسلامی مبدل شود، دست یافت؛ زیرا ایشان هیچگاه به شیوه و روش تدوین این اصول به شکل اخباری تاکید ننمود و در چارچوب تنظیم آنها در قالب انشایی سعی کرد راه را فراروی پژوهشگران و معماران آتی بازگذارد تا آنها با بهره از قدرت تحلیل و استنتاج فکری خود بتوانند تلفیقی مابین این اصول با عرصه ساختاری فضایی امروزی ایجاد نمایند که این خود در حفظ مانیفست ارائه شده و تکامل آن در گذر زمان موثر بوده تا معماری این مرز و بوم را به استیلای خودش برساند و در جلوگیری از رشد معماران بیوطن تاثیرگذار باشد.https://smb.yazd.ac.ir/article_2134_99bdf16b5a6a3c1d53abcb782d542fba.pdfدانشگاه یزدمعماری اقلیم گرم و خشک2645-371181220210219Explaining the physical characteristics of windbreaks in Semnan architectureتبیین ویژگی های کالبدی بادگیر در معماری سمنان99126213210.29252/ahdc.2021.13790.1337FAطیبهولیاندانشجوی دکترای معماری، گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایرانسید مجیدمفیدی شمیرانیاستادیارگروه شهر سازیدانشکده معماری و شهر سازی ، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایرانمهنازمحمودی زرندیدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانJournal Article20200114One of the most important factors on the Iranian architecture is Windcatcher. Iranian architects has been applied this element on climate designing. A windcatcher (wind tower, wind scoop) is a traditional architectural element used to create natural ventilation and passive cooling in buildings. Windcatchers come in various designs: unidirectional, bidirectional, and multidirectional. Windcatchers are widely used in North Africa and in the West Asian countries around the Persian Gulf, and have been for the past three thousand years. Windcatchers vary dramatically in shape, including height, cross-sectional area, and internal sub-divisions and filters. Windcatcher is a static cooling system, which provides buildings with natural ventilation using wind renewable energy. Windcatcher have been known as one of the most effective elements in Iranian ancient city architecture; so that, they have been identified as the second most important elements after Mosque Minaret. Nowadays, building industry and cooling and heating systems by using 40% and 60% of the world’s energy respectively are considered serious threats to the environment. Therefore, passive systems like Windcatchers could be adequate replacements with respect to energy consumption. Current project aims to study Windcatchers in the traditional architecture of Semnan. 37 buildings with architectural values were selected in the field study and their Windcatcher characteristics were evaluated. Results show that buildings such as Ab anbar, Government House and historical houses had Windcatchers in the past. Windcatcher characteristics included their northward direction, X-shape blades, heights between 2 to 11.5 meters and their horizontal roof. Some of the Windcatchers were decorated using bricks, chalk, cobb or clom but the others were not decorated at all.یکی از عناصر تاریخی مهم و اثرگذار بر معماری ایران، بادگیر است. معماران ایرانی، این عنصر را در رویکرد طراحی اقلیمی بهکار میگرفتهاند. بادگیر یک سیستم سرمایشی ایستا است که با استفاده از انرژی تجدیدپذیر باد، امکان تهویه طبیعی ساختمان را نیز فراهم میکند. بادگیر در سیمای شهرهای قدیمی ایران، به عنوان یک عنصر اثرگذار مطرح بوده، بهطوریکه پس از منارههای مساجد، عنصری مهم در خط آسمان شهر قلمداد میشد. امروز صنعت ساختمان با مصرف چهل درصد از انرژی جهانی و سیستمهای خنککننده و گرمکننده نیز با مصرف حدود شصت درصد انرژی در یک ساختمان، تهدیدی جدی در ایجاد چالشهای زیستمحیطی هستند، از این رو سیستمهای غیرفعال مثل بادگیرها میتوانند جایگزینهایی سنتی ولی مفید برای کاهش مصرف انرژی باشند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه بادگیرها در معماری بومی شهر سمنان انجام گردیده است. در مطالعه میدانی تعداد 37 خانه از خانههای تاریخی و واجد ارزش معماری در شهر سمنان انتخاب شده و ویژگیهای کالبدی بادگیرهای موجود مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج نشان میدهد که در گذشته، بناهایی همچون آبانبارها، دارالحکومه قدیم و خانههای تاریخی در سمنان دارای بادگیر بودهاند. ویژگیهای بادگیرها نیز شامل جهت استقرار رو به شمال، تیغهها عمدتا X شکل، ارتفاع بادگیرها از کمتر از 2 متر تا 11.5 متر متغیر بوده و اکثرا دارای سقف مسطح هستند. به لحاظ تزیینات نیز، تعدادی از بادگیرهای بناهای مسکونی سمنان فاقد تزیینات بوده و تعدادی نیز با مصالحی مانند آجر، گچ و یا کاه گل تزیین شدهاند.https://smb.yazd.ac.ir/article_2132_63fe20df4aaea64d1db36b6252e165a7.pdfدانشگاه یزدمعماری اقلیم گرم و خشک2645-371181220210219The Role of Influential Factors in the Possibility of Human Thermal Comfort in Historical Texture of Kashanنقش عوامل اثرگذار بر احتمال بروز آسایش حرارتی در بافت تاریخی کاشان127146213810.29252/ahdc.2021.14689.1396FAکارنفتاحیدانشجوی دکترا، گروه معماری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسالمی، کرمانشاه، ایراننازنیننصراللهیدانشیار معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایرانمریمانصاری منشگروه معماری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسالمی، کرمانشاه، ایرانجمالخداکرمیدانشیار معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.علیعمرانی پوردانشیار معماری، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانJournal Article20200527Abstract<br />The overwhelming qualities cultural and local values of architectural sights in kashan historical textures is the main reason for the presence and the activities of their inhabitants in thermal comfort. The continuation of life the sheer variety of energy & activity in its historical texture have made possible the presence of a large population in the open-air & semi-open-space of this place. This situation-the existence of such spaces in the neighboring buildings-as well as the architectural beauty & variety have made assessment of human thermal comfort a necessity. This research first studies & assessed the range of human thermal comfort via the index physiological equivalent temperature (PET) and second presents a new method to predict the function of operative variables in the possibility of human thermal comfort. For this purpose 17 sites or locations in the historical texture were examined from Shahrivar 6th to Shahrivar 21th in 1397. In addition to library study, cultural presence in these textures, field study, the response of 778 people among the inhabitants and tourists to the questionnaires as well as climate data were simultaneously obtained. At the next stage after the estimation of dress rate through Delta log 70 software (PET) range by Ray Man software were determined. Consequently the data was analyzed by Spss 24 software. Our findings show that the respondents felt thermal comfort between 24.07 to 31.21centigrade (PET). It is also worth mentioning that the obtained results from estimating at structural equation model indicates that through the examination of two variables-checking the weather conditions and previous visits history one com predict the possibility of human thermal comfort up to %925.کمیت و کیفیت فضاهای باز میانی بناها و بافت تاریخی کاشان، نقش مهمی در حضورپذیری، رضایتمندی و ارتقاء تعاملات اجتماعی افراد دارد. دارا بودن احساس آسایش، بخصوص آسایش حرارتی در بافت تاریخی، میتواند موجب تداوم حیات و تنوع فعالیتها و حضور افراد در فضاهای باز و نیمهباز این اماکن گردد. وجود این فضاها در میان ساختمانهای پیرامون، علاوه بر تنوع معماری و زیبایی، باعث ضرورت بررسی وضعیت آسایش حرارتی، جهت حضور بیشتر افراد در این فضاها شده است. هدف پژوهش حاضر آن است تا ابتدا به مطالعه و بررسی محدوده آسایش حرارتی توسط شاخص استاندارد «دمای معادل فیزیولوژیکی» (PET) بپردازد، سپس با ارائه روشی نوین، نقش متغیرهای اثرگذار در پیشبینی احتمال بروز آسایش حرارتی را مشخص نماید. روش تحقیق بهکاررفته در این مطالعه، از نوع پژوهش همبستگی است. ازاینرو تعداد 17 سایت در این بافت تاریخی از تاریخ 6 شهریور تا 21 شهریور 1397 مورد ارزیابی قرار گرفتند. در کنار مطالعات کتابخانهای، حضور فیزیکی در بافت و انجام مطالعات میدانی، همزمان با پاسخ تعداد 788 نفر از ساکنان و گردشگران به پرسشنامهها، دادههای اقلیمی ثبت گردید و پس از محاسبه نرخ لباس با نرمافزار Deltalog10 محدوده (PET) با نرمافزار Ray Man مشخص گردید، سپس دادهها با نرمافزار 24 SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد پاسخدهندگان در محدوده دمایی 07/24 تا 21/31 درجه سانتیگراد (PET) احساس آسایش حرارتی داشتند. همچنین نتایج بهدستآمده از برازش مدل رگرسیون لوجستیک نشان داد از طریق بررسی دو متغیر، داشتن آگاهی از وضعیت آب و هوایی و سابقه بازدید در گذشته از یک مکان، میتوان احتمال بروز آسایش حرارتی افراد را تا سطح 925/0 درصد پیشبینی نمود.https://smb.yazd.ac.ir/article_2138_c7181bf56ae87d83ea00015bab2c53c6.pdfدانشگاه یزدمعماری اقلیم گرم و خشک2645-371181220210219Previous and New Interventions in Architectural Heritage, Explaining Value Approaches in a Historical Course (from 1309 to 1355 SH.)مداخلات پیشین و نوین در میراث معماری؛ تبیین رویکردهای ارزشی در یک سیر تاریخی از 1309 تا 1355 ه.ش147170214110.29252/ahdc.2021.15593.1460FAحسیناحمدیدانشیار گروه مرمت ، دانشکده مرمت و حفاظت، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایراننرجسزمانیدانشجوی دکتری مرمت اشیاء، دانشکده مرمت و حفاظت، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article20201026After the Constitutional Revolution and increasing the importance of cultural heritage, followed by forming the National Monuments Association in the early contemporary century and ratifying the set of principles in the Antiquities Law of 1309 SH., more grounds were created to protect the historical monuments. When the Department of Antiquities was established, repairing historical monuments in the center of the country was assigned to this department, and in other areas to determined archeological departments. Then since the middle of the 1340s SH, and establishing the National Organization for the Conservation of the Historical Monuments, the context was created to introduce new concepts which produce new theoretical requirements. The present paper seeks to find out what value approaches or theoretical requirements had been achieved by the activities of the National Monuments Association and the Antiquities Law. Then, after understanding the rotations that have taken place in value approaches by joining new currents of conservation and restoration, occurrences happened between previous procedures and new approaches will also be explored. This research which has been done through a qualitative and interpretive approach, will describe the issues and then the results will be explained by logical reasoning, after the content analysis of the data obtained from reports and historical sources. The research findings indicate that in the procedures taken by the Department of Antiquities and Maārif branches; it is possible to find the Awareness to the historical nature of the building alongside practical and functional priorities. In addition the functionalist tendencies rooted in intellectual and cultural traditions, the type of materials and construction techniques were such that the need for continuous repair and replacement of materials was inevitable. However, the value types of repairing done by the Department of Antiquities can be introduced in the form of approaches derived from tradition, eclectic approaches, and new value approaches. With the concepts derived from global conservation movement, after the establishment of the National organization for the conservation of the historical monuments, functionalist tendencies turned into Physical body priorities; So that, if in the previous procedures the general survival of the building while being effective and useful was considered; In the new concepts, the dominant view was based on the physical survival of the monument, taking into account aesthetic aspects. However, value approaches of internal groups, in spite of attention to these issues, included cultural tendencies and functionalism. Finally, it can be mentioned to confrontations based on contrasts in aesthetic views, differences of opinion on the way of intervention, adaption to local methods or Iranian tastes, and even similarities with some previous procedures in relation to stylistic restoration, which mostly derived from the cultural differences of societies in understanding and attitude towards architectural heritage.با موضوعیت یافتنِ بحث میراث فرهنگی پس از وقوع انقلاب مشروطه و بهدنبال آن شکلگیری انجمن آثار ملی در اوایل سده معاصر، همچنین تصویب مجموعهای از اصول در قانون عتیقات سال 1309 ش؛ زمینههای بیشتری برای حفاظت آثار تاریخی ایجاد شد. پس از تاسیس اداره عتیقات، تعمیر بناهای تاریخی در مرکز کشور به این اداره و در دیگر نقاط به دوایر باستانشناسی در شعبات معارف واگذار شد. سپس از میانه دهه 1340 ه.ش و تاسیس سازمان ملی حفاظت آثار باستانی، بستری برای ورود مقولاتی نو به حیطه حفاظت و مرمت میراث معماری ایجاد شد، که الزامات نظری جدیدی را بههمراه داشت. پژوهش در بادی امر، این پرسش را تتبع میکند که آگاهیهای ایجادشده با فعالیتهای انجمن آثار ملی و قانون عتیقات، چه دیدگاههای ارزشی یا بایستههای نظری را در تعمیرات اداره عتیقات بهدنبال داشت. سپس در پی فهم چرخشهای رخداده در دیدگاههای ارزشی با پیوستن به جریانهای جدید حفاظت و مرمت، مواجهاتِ رویداده میان رویههای پیشین و مداخلات نوین نیز، جستجو خواهد شد. پژوهش که رویکردی کیفی و تفسیرگرا دارد، پس از تجزیه و تحلیل محتوایی دادههای بهدست آمده از گزارشها و منابع تاریخی، به تشریح مباحث میپردازد و سپس با استدلال منطقی، نتایج تبیین میشوند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در تعمیرات اداره عتیقات همچنان میتوان شاهد رویکردهای بنیان یافتهای از سنتِ تعمیرات پیشین، با توجه به بقای حیات اثر در زندگی اجتماعی بود. با اینحال گونههای ارزشی تعمیرات اداره عتیقات را میتوان در قالب رویکردهای برآمده از سنت، رویکردهای التقاطی و رویکردهای ارزشیِ نو؛ مطرح کرد. بنمایههای ارزشی در اقدامات سازمان ملی حفاظت آثار باستانی، از توجه به ماهیت تاریخی و زیباییشناختیِ میراث معماری سهم زیادی میگرفت. با این وجود رویکردهای ارزشی گروههای داخلی، علیرغم التفات به این مقولات، گرایشات فرهنگی و کارکردمحورانهای را نیز در برداشتند.سرانجام میتوان به مواجهاتی مبتنی بر تباین در دیدگاههای زیباشناسانه، اختلاف دیدگاه در چگونگی و میزانِ مداخله، انطباق با روشهای بومی یا ذوق و سلیقه ایرانی، و حتی تشابه با برخی رویههای پیشین نسبت به مرمت سبکی اشاره کرد که غالبا برخاسته از تفاوتهای فرهنگی جوامع در فهم و نگرش نسبت به میراث معماری بود.https://smb.yazd.ac.ir/article_2141_1ccd5bb1d00d05076b8cdde46d644e3f.pdfدانشگاه یزدمعماری اقلیم گرم و خشک2645-371181220210219Adaptive behaviors and summer thermal comfort in the indoor environments of the vernacular architecture of Sistan region, Iranرفتارهای سازگارانه و آسایش حرارتیِ تابستانه در فضاهای داخلیِ معماری بومی منطقه سیستان169196214310.29252/ahdc.2021.15847.1489FAمحمدعلیسرگزیدانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمنصورهطاهبازدانشیار، عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراناکبرحاج ابراهیم زرگراستاد، عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20201214The adaptive behaviors of the residents of buildings operated by natural ventilation (NV) have a special role in providing thermal comfort with minimum amount of dependence on fossil fuels. The "adaptive" idea dates back to the 1960s and 1970s. In addition to analyzing thermal comfort, it helps to improve standards and forecasting models of thermal comfort, as well as developing more accurate algorithms for controlling the indoor environment and is based on in-situ measurement. As a result, research in different regions and lesser known climates is very important.<br />According to this research, Sistan region has special climatic characteristics that are different from other regions in hot and dry climate and thermal comfort in this region can be interpreted based on adaptive method.<br />Therefore, this study investigates these adaptive behaviors and their effect on thermal comfort in NV buildings in Sistan region. To this end, six buildings in six villages of Sistan Region were selected for a longitudinal study that was carried out in July 2019. In addition to measurement of the climatic parameters of the indoor spaces of these buildings, a questionnaire-based field study of thermal comfort was conducted. In this study, the type and timing of adaptive behaviors were recorded and analyzed according to thermal responses.<br />This study indicated that the most important adaptive behaviors used during the hot days of Sistan Region are Watering Khaarkhane, Opening Dorche, Opening Kolak and Watering one’s head and face which are different from the common adaptive behaviors have been investigated in previous studies both in terms of form and thermal performance. With the help of these behaviors, the residents of Sistan Region have been able to achieve thermal comfort in 51% of the times of the very hot days of the region without using any mechanical cooling device. This study also showed that Watering Khaarkhane has a better thermal performance compared to Opening Dorche and Opening Kolak. Determination of neutral temperature (31 °C) based on regression analysis and thermal comfort zone for 80% of occupants (27.3-34.6 °C) were the other results of this research. Although these values are far from the neutral temperature and the ASHRAE summer thermal comfort zone (23-27 ° C), this distance can be explained by the compatibility method.رفتارهای سازگارانه نقش ویژهای در تامین آسایش حرارتی ساکنان ساختمانهای دارای کوران طبیعی با کمترین وابستگی به انرژیهای فسیلی دارد. در عین حال ایده «سازگاری» در آسایش حرارتی که شکلگیری آن به دهههای 1960 و 1970 میلادی برمیگردد میتواند به بهبود استانداردها و مدلهای پیشبینی و همچنین تدوین الگوریتمهای دقیقتر برای کنترل محیط کمک نماید. مبتنیبودن این روش بر کار زمینهای، بر اهمیت پژوهش در مناطق مختلف و اقلیمهای کمتر شناختهشده میافزاید.<br /> منطقه سیستان به دلیل دارابودن ویژگیهای خاص اقلیمی، تفاوتهایی با سایر مناطق واقع در اقلیم گرم و خشک دارد و آسایش حرارتی ساکنان آن بر اساس مباحث سازگاری قابل تفسیر است. از اینرو، در این پژوهش رفتارهای سازگارانه ساکنان این منطقه و میزان تاثیر آنها بر آسایش حرارتی در ساختمانهای دارای کوران طبیعی مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور از 18 تیر تا 7 مرداد 1398 در یک تحقیق طولی، 6 بنای مسکونی در 6 روستای منطقه سیستان که رفتارهای سازگارانه در بین ساکنان بومی آنها جریان داشت، انتخاب و ضمن ثبت پارامترهای اقلیمی فضاهای داخلی آنها، مطالعه میدانیِ آسایش حرارتی مبتنی بر پرسشنامه انجام شد. در این تحقیق علاوه بر دریافت پاسخهای حرارتی، نوع و زمان انجام رفتارهای سازگارانه مورد تحلیل قرار گرفتهاند.<br /> مهمترین رفتارهای سازگارانه در روزهای گرم منطقه سیستان بازکردن<em>کُلَک</em>، بازکردن <em>دُرچِه</em> و آبدهی به <em>خارخانه</em> بوده که هم از نظر شکلی و هم از نظر عملکرد حرارتی با رفتارهای سازگارانه مورد اشاره در مطالعات پیشین متفاوتاند. تحلیل آماری پرسشنامه آسایش حرارتی بر اساس معیارهای احساس حرارتی، ترجیح و پذیرش حرارتی نشان داد که ساکنان منطقه توانستهاند به کمک این رفتارها، آسایش حرارتی را در 51 درصد از اوقاتِ روزهای مورد مطالعه که از روزهای خیلی گرم منطقه بوده است بدون هرگونه وسیله سرمایشی مکانیکی تجربه نمایند. همچنین این مطالعه نشان داد در دوره مورد مطالعه، رفتار سازگارانه آبدهی به <em>خارخانه</em>، عملکرد حرارتی بهتری نسبت به رفتارهای بازکردن <em>درچه</em> و بازکردن <em>کلک</em> داشته است.https://smb.yazd.ac.ir/article_2143_1fa58ef14fcbdb6da6c16ed70119d109.pdfدانشگاه یزدمعماری اقلیم گرم و خشک2645-371181220210219life style effect on housing spatial organization(case study: kerman)تاثیر شیوه زندگی بر سازمان فضایی خانه(مطالعه موردی:شهرستان کرمان)197221213310.29252/ahdc.2021.14049.1352FAعباسیزدان فردانشیار دانشگاه علم و صعنت، تهران، ایرانفهیمفاریابیگروه معماری،دانشکده معماری و شهرسازی،دانشگاه علم و صنعت ایران،تهران،ایرانJournal Article20200217Housing researchers assume this issue more than just a human need for shelter and believe that culture is one of the main factors influencing its shape and form. But since culture is a complex and very general concept, it needs to be developed to measurable components such as lifestyle. Ignoring cultural and anthropological studies in recent years has reduced the satisfaction and loss of cultural identity in housing. <br />Changing the way of life during different historical periods and the direct relationship with the shape and form of housing, enables us to study the impact of its impact on the housing in different historical periods. This paper follows the change of spatiality in Kerman housing through the study on the evolution of lifestyle changes.<br />The descriptive-analytical method is the method of this research. Firstly, by library studies, subject literature and secondly by field studies, gathering of existing samples in Kerman city, including houses in Qajar period, first Pahlavi, second Pahlavi, early Revolutionary and later modernity has been achieved. Then, houses of each period have adapted physically based on interviews and questionnaires collected from their residents to determine the impact of lifestyle on physical structure.<br />Finally, in order to draw a conclusion through analyzing the physical patterns based on the historical changes of lifestyle, the results show that the change of this factor has a direct and visible impact on the body of housing and lack of sufficient knowledge and studies in this field caused them not to be appropriate for users in the latest periods.محققان مسکن را چیزی بیش از نیاز انسان به سرپناه میدانند و معتقدند که از جمله مولفههای اصلی تاثیرگذار بر شکل و فرم آن فرهنگ است. اما از آنجایی که فرهنگ مفهومی پیچیده و بسیار عام میباشد، نیاز است که به مولفههایی قابل سنجش و اندازهگیری مانند شیوه زندگی بسط پیدا کند. نادیده انگاشتن مطالعات فرهنگی و مردمشناسانه در سالهای اخیر باعث کاهش رضایتمندی و از بین رفتن هویت فرهنگی مسکن شدهاست.<br />دگرگونی سبک زندگی در طول دورههای تاریخی مختلف و ارتباط مستقیمی که میان آن با شکل و فرم مسکن وجود دارد، امکان مطالعه و بررسی سیر تاثیر آن بر خانه را در دورههای مختلف تاریخی فراهم میکند. این پژوهش به دنبال یافتن سیر تغییر سازمان فضایی خانههای کرمان از طریق مطالعه سیر تغییر تحول سبک زندگی است.<br />شیوه توصیفی-تحلیلی روش کار این پژوهش است. در مرحله اول با مطالعات کتابخانهای، ادبیات موضوع و در مرحله دوم با مطالعات میدانی برداشت نمونههای موجود در شهر کرمان که شامل خانههایی در دورههای قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم، اوایل انقلاب و معاصر میباشد بدست آمدهاست. سپس خانههای هر دوره بر اساس مصاحبه و پرسشنامههایی که از طریق ساکنین آنها جمعآوری شدهاست، انطباق کالبدی پیدا کردهاند، تا تاثیر سبک زندگی بر ساختار کالبدی مشخص شود.<br />در آخر و به منظور نتیجهگیری از طریق تحلیل نمونههای کالبدی مبتنی بر سبک زندگی، سیر تغییرات تاریخی آنها معلوم میشود. نتایج نشان میدهد که دگرگونی سبک زندگی ارتباط مستقیم و قابل مشاهدهای بر کالبد خانه دارد و عدم شناخت و مطالعات کافی در این زمینه باعث شدهاست که در دورههای متاخر خانهها متناسب با زندگی کاربران نباشد.https://smb.yazd.ac.ir/article_2133_ab1683dc11c5cf33977d5f3a7612a3e5.pdfدانشگاه یزدمعماری اقلیم گرم و خشک2645-371181220210219Analysis of how to shape the mosques and schools of Iran on Safavid and Qajar eraتحلیل پیکرهبندی مسجد-مدرسههای ایران در دوره صفویه و قاجار222244213510.29252/ahdc.2021.14153.1363FAبیتااسماعیلیدانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد، ایراناکرمحسینیاستادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0001-8080-6925Journal Article20200303Although before Islam each of the educational and worship activities required to have their own physical space, in the early centuries after Islam, places of worship tended to education as a secondary function. From the Seljuk period, the need for educational spaces has been specifically observed and has been followed in later periods and has reached its peak in the Safavid era. Many of these schools tended to be adjacent to mosques. Certainly, the extent of the time and place of establishment of these buildings has caused a great variety in their physical characteristics. This research has been formed to explain the structure, ratio and extent of the connection between educational space and worship space in mosque-schools in the two Qajar and Safavid periods with the aim of answering the question that the configuration of two bodies of mosque and school in relation to How it was formed and what physical variables this issue followed in each of the two periods. The research was conducted using a combination of descriptive-analytical methods and comparative comparison. For this purpose, 43 mosques-schools related to the Safavid and Qajar periods were selected and the variables were the type of access to the two spaces, the relationship between the two spaces and common intermediate spaces such as courtyard and porch, as well as the location of the two spaces on the level and the ratio of mosque area and the school is reviewed in each. Most of the studied samples in both Safavid and Qajar periods have been formed based on the maximum and simplest extent of proximity and interconnection. In these examples, access to two spaces was made from a common entrance, both spaces were built on the same level and located around a common courtyard, and this was not affected by the ratio of mosque and school space in the overall structure of the space.<br />In the Safavid period, the two spaces were closely connected and were simply formed near the courtyard with a common entrance and access. During the Qajar period, the variety of configurations increased and the two spaces progressed towards greater independence, however, the connection between the two spaces was never severed.<br />Keywords: configuration, mosque-school, mosque, school, Safavid period, Qajar period.با وجود اینکه قبل از اسلام هر کدام از فعالیتهای آموزشی و عبادی مستلزم برخورداری از فضای کالبدی ویژه خود بودهاند، در قرون اولیه بعد از اسلام، فضاهای عبادی به عنوان عملکرد ثانویه به سمت آموزش متمایل گشتهاند. از دوره سلجوقیان لازمه وجود فضاهای آموزشی به صورت اختصاصی مطرح گشته و در دورههای بعد نیز پیگیری شده و در عصر صفویه به اوج خود رسیدهاست. تعداد زیادی از این مدارس تمایل به مجاورت و ادغام با مساجد داشتهاند. قطعا گستردگی زمان و مکان تاسیس این آثار، سبب برخورداری از تنوع بسیار در مشخصات کالبدی آنها شده است. این تحقیق جهت تبیین ساختار، نسبت و میزان پیوند حوزه فضای آموزشی و فضای عبادی در مسجد-مدرسهها در دو دوره قاجار و صفویه با هدف پاسخگویی به این سوال شکل گرفته است که پیکرهبندی دو کالبد مسجد و مدرسه نسبت به هم چگونه شکل گرفته و این موضوع از چه متغیرهای فیزیکی در هر کدام از دو دوره تبعیت مینموده است. تحقیق با استفاده از ترکیب روشهای توصیفی ـ تحلیلی و مقایسه تطبیقی انجام گردیده است. بدین منظور 43 مسجد-مدرسه مربوط به دوره صفوی و قاجار انتخاب و متغیرهای نوع دسترسی به دو فضا، نسبت ارتباط دو فضا با هم و با فضاهای بینابینی مشترک مانند حیاط و ایوان و هم چنین موقعیت قرارگیری دو فضا در سطح و نسبت مساحت فضای مسجد و مدرسه در هر یک بررسی گردیده است. تعداد بیشتری از نمونههای مورد بررسی در هر دو دوره صفوی و قاجار، براساس بیشترین و سادهترین حد مجاورت و همپیوندی شکل گرفتهاند. در این نمونهها دسترسی به دو فضا از یک ورودی مشترک صورت گرفته، هر دو فضا در یک سطح ساخته شده و در اطراف یک حیاط مشترک قرار گرفتهاند و این متاثر از نسبت فضای مسجد و مدرسه در ساختار کلی فضا نبوده است.<br />در دوره صفوی دو فضا پیوند زیادی با هم داشته و به سادگی در مجاورت حیاط با ورودی و دسترسی مشترک شکل گرفتهاند. در دوره قاجار تنوع پیکرهبندی بیشتر شده و دو فضا به سمت استقلال بیشتری پیش رفتهاند، با این وجود هیچگاه ارتباط دو فضا مطلقا قطع نشده است.https://smb.yazd.ac.ir/article_2135_2a123ec4b87895b3ad88ccbb4bcd7c11.pdfدانشگاه یزدمعماری اقلیم گرم و خشک2645-371181220210219Evaluating the sensitivity of architectural parameters for thermal performance and energy consumption of high-rise buildings in different climatesارزیابی حساسیت متغیرهای معماری ساختمانهای بلندمرتبه در عملکرد حرارتی و مصرف انرژی در اقلیمهای گوناگون244263213610.29252/ahdc.2021.14249.1370FAزهرا ساداتزمردیانعضو هیات علمی گروه معماری. بخش انرژی و ساختمان،استادیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانهانیحدادزادگاندانشجوی کارشناسی ارشد، رشته معماری و انرژی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمحمدتحصیلدوستعضو هیات علمی گروه معماری، دانشیار،گروه فن ساختمان، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20200316Rapid population growth and lack of enough urban land increase the need for high-rise buildings. Due to high energy consumption of highrise buildings establishing energy saving measures is crucial. This paper aims to explore multiple factors that influence energy demand and thermal comfort in high-rise buildings. In this regard the impact of architectural parameters including building form, orientation, and window wall ratio on highrise building’s energy demand and thermal comfort is investigated in three different climate context(Tehran, Bandar Abbas, and Tabriz) by parametric analysis and optimization methods. Moreover the impact of urban density on results are assessed. The results show that the rectangular form with a south orientation with a 40% window to wall ratio in both Tehran and Tabriz is acceptable in the parametric method. On the other hand, in Bandar Abbas, high urban density is ideal in both the energy and comfort sectors, while Tehran and Tabriz need a low urban density context. Architectural parameters including window to wall ratio(WWR), window characteristic, building form, with 15.4%, 9.9%, and 8.8% respectively, showed the highest sensitivity by the parametric method in the energy demand assessments. However, the sensitivity index of architectural parameters on energy demand in Tehran, Bandar Abbas, and Tabriz are 16%, 6%, and 23%, respectively, based on the genetic algorithm. Based on results a higher sensitivity index of the genetic algorithm over the parametric approach is established with 9.4% and 23.3%, respectively, in the energy demand and thermal performance. On the other hand, the parametric method can establish a step-by-step process for the designer to evaluate each architectural variable's impact on thermal comfort and energy demand in the first stages of building design.رشد سریع جمعیت منجر به افزایش نیاز به ساخت ساختمانهای جدید میشود. با توجه به محدودیت زمینهای شهری، ناگزیر ساختمانهای بلند توسعه پیدا خواهندکرد. متغیرهای زیادی از جمله مشخصات معماری ساختمان بر میزان نیاز انرژی ساختمان و تامین آسایش حرارتی کاربران تاثیر گذارند. در این پژوهش بهینهسازی متغیرهای معماری به منظور تامین حداقل مصرف انرژی و حداکثر آسایش حرارتی با دو روش تحلیل پارامتریک و الگوریتم ژنتیک در سه اقلیم تهران، بندرعباس و تبریز بررسی شده است. همچنین حساسیت نتایح بهدست آمده نسبت به تراکم بافت شهری ارزیابی شده است. نتایج نشان دادهاند که در روش پارامتریک ساختمانی با فرم مستطیل در جهت گیری جنوبی با 40% سطح پنجره در دو شهر تهران و تبریز مناسب است. از طرف دیگر تنها در شهر بندرعباس تراکم بافت شهری زیاد در هر دو بخش انرژی وآسایش مناسب است و در دو شهر تهران و تبریز تراکم بافت شهری کم به عنوان الگوی شهری برگزیده انتخاب میشود. متغیرهای معماری: درصد پنجره، ساختار پنجره، فرم ساختمان به ترتیب با 4/15، 9/9 و 8/8 (درصد) بیشترین میزان حساسیت را با استفاده از روش پارامتریک در بخش انرژی نمایش دادهاند. این در حالیست که در بخش بهینهسازی مصرف انرژی، شهرهای تهران، بندرعباس و تبریز به ترتیب با میزان 16، 6 و 23 (درصد) حساسیت در متغیرهای معماری در روش الگوریتم ژنتیک را نشان میدهند. با بررسی هر دو روش بهینه سازی، الگوریتم ژنتیک نسبت به پارامتریک در بخش ارزیابی مصرف انرژی و عملکرد حرارتی دارای شاخص حساسیت بالاتر به میزان 9.4 و 23.3 درصد به ترتیب است. از طرف دیگر روش پارامتریک با ایجاد روندی مرحله به مرحله، نتایج تصمیمات طراح را در گامهای نخستین از وضعیت حرارتی و مصرف انرژی به واسطهی تغییر در هر یک از متغیر های معماری ساختمان آشکار میسازد.https://smb.yazd.ac.ir/article_2136_e21c41bb319ada3fb2fc3674effe86fc.pdf