TY - JOUR ID - 2135 TI - تحلیل پیکره‌بندی مسجد-مدرسه‌های ایران در دوره صفویه و قاجار JO - معماری اقلیم گرم و خشک JA - AHDC LA - fa SN - 2645-3711 AU - اسماعیلی, بیتا AU - حسینی, اکرم AD - دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد، ایران AD - استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 8 IS - 12 SP - 222 EP - 244 KW - پیکره‌بندی KW - مسجد-مدرسه KW - دوره صفوی KW - دوره قاجار DO - 10.29252/ahdc.2021.14153.1363 N2 - با وجود اینکه قبل از اسلام هر کدام از فعالیت‌‌های آموزشی و عبادی مستلزم برخورداری از فضای کالبدی ویژه خود بوده­اند، در قرون اولیه بعد از اسلام، فضاهای عبادی به عنوان عملکرد ثانویه به سمت آموزش متمایل گشته­اند. از دوره سلجوقیان لازمه وجود فضاهای آموزشی به صورت اختصاصی مطرح گشته و در دوره‌های بعد نیز پیگیری شده و در عصر صفویه به اوج خود رسیده­است. تعداد زیادی از این مدارس تمایل به مجاورت و ادغام با مساجد داشته­اند. قطعا گستردگی زمان و مکان تاسیس این آثار، سبب برخورداری از تنوع بسیار در مشخصات کالبدی آن‌ها شده است. این تحقیق جهت تبیین ساختار، نسبت و میزان پیوند حوزه فضای آموزشی و فضای عبادی در مسجد-مدرسه­‌ها در دو دوره قاجار و صفویه با هدف پاسخ­گویی به این سوال شکل گرفته است که پیکره­بندی دو کالبد مسجد و مدرسه نسبت به هم چگونه شکل گرفته و این موضوع از چه متغیرهای فیزیکی در هر کدام از دو دوره تبعیت می‌نموده است. تحقیق با استفاده از ترکیب روش­های توصیفی ـ تحلیلی و مقایسه تطبیقی انجام گردیده است. بدین منظور 43 مسجد-مدرسه مربوط به دوره صفوی و قاجار انتخاب و متغیرهای نوع دسترسی به دو فضا، نسبت ارتباط دو فضا با هم و با فضاهای بینابینی مشترک مانند حیاط و ایوان و هم چنین موقعیت قرارگیری دو فضا در سطح و نسبت مساحت فضای مسجد و مدرسه در هر یک بررسی گردیده است. تعداد بیشتری از نمونه‌های مورد بررسی در هر دو دوره صفوی و قاجار، بر­اساس بیشترین و ساده­ترین حد مجاورت و هم­پیوندی شکل ­گرفته‌اند. در این نمونه‌ها دسترسی به دو فضا از یک ورودی مشترک صورت گرفته، هر دو فضا در یک سطح ساخته شده و در اطراف یک حیاط مشترک قرار گرفته­اند و این متاثر از نسبت فضای مسجد و مدرسه در ساختار کلی فضا نبوده است.در دوره صفوی دو فضا پیوند زیادی با هم داشته و به سادگی در مجاورت حیاط با ورودی و دسترسی مشترک شکل گرفته­اند. در دوره قاجار تنوع پیکره­بندی بیشتر شده و دو فضا به سمت استقلال بیشتری پیش رفته­اند، با این وجود هیچ­گاه ارتباط دو فضا مطلقا قطع نشده است. UR - https://smb.yazd.ac.ir/article_2135.html L1 - https://smb.yazd.ac.ir/article_2135_2a123ec4b87895b3ad88ccbb4bcd7c11.pdf ER -