per
دانشگاه یزد
معماری اقلیم گرم و خشک
2645-3711
2645-372X
2015-09-23
3
3
7
18
234
Research Article
مکان معماری و معرفت تاریخی
The place of architecture and historical knowledge
حمید میرجانی
h.mirjany@yazduni.ac.ir*
1
استادیار دانشکده معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده
نگاه به گذشته و آشن ایی با احوال پیشینیان، که موضوع بحث تاریخ بوده و با اغراض گوناگون طرح
میگردد، زمینه ساز تحقق مراتب متعددی از معرفت تاریخی و از جمله مرتبهای است که از آن به خود
آگاهی تاریخی تعبیر میشود
.
خود آگاهی تاریخی از ارکان زندگی انسان و لازمة حرکت او به سمت
آینده است
.
این مرتبه از فهم تاریخی با توسل به هر ابزار معرفتی و هر شکل از تقرب به گذشته قابل
حصول نبوده، بلکه در این سیر وجود، شرایطی الزامی است تا از آن طریق بتوان به نتیجه مناسب دست
یافت
.
گفتار حاضر با مبنا قراردادن موضوع تاریخ و پرداخت اجمالی پیرامون دو مقوله معرفت تاریخی و
خود آگاهی تاریخی ، به طرح این سوال می پردازد که
"
اساسا مکان معماری به عنوان یک مستند
تاریخی، واجد چه جایگاهی در حوزه معرفت تاریخی است و چگونه میتوان از آن به عنوان یک منبع
معرفتی در جهت نیل به خودآگاهی تاریخی بهرهمند گردید؟
".
پاسخ به این سوال از طریق ت أمل در
روش کلی کسب معرفت تاریخی و به مدد بهره گیری از روش استدلال منطقی جستجو میگردد
.
امید
که مقبول افتد
.
Abstract
Looking into the past and a getting
acquainted with the past generations, that is,
what the history discusses and is raised with
various motives, lay the groundwork for the
realization of numerous levels of historical
knowledge. This notion is also defined as
historical consciousness which constitutes a
necessary element in a man’s life for his move
towards the future. Not only such a historical
knowledge cannot be acquired through using
whatever epistemological means and
approaches to the past, but also there must exist
certain conditions in order to reach a suitable
result.
This discourse is using architecture’s
position as a valuable certificate and
epistemological means in history as a basis to
raise such a question: How and under what
circumstances could the mankind basically
reach such a level of historical knowledge
(historical consciousness) when faced with
architecture’s position as a historical argument
(document)?
The author will try to answer this question
by contemplating about the general methods of
acquiring historical knowledge and through
rational reasoning. The author hopes his work
will be accepted
https://smb.yazd.ac.ir/article_234_c394d36a3204656f4e8c8f8f29dacaf2.pdf
کلید واژه ها: تاریخ
معرفت تاریخی
خودآگاهی تاریخی
مکان معماری
تفسیر کمی
تفسیرکیفی
history
historical knowledge
historical consciousness ،architecture’s position
quantitative interpretation
qualitative
interpretation
per
دانشگاه یزد
معماری اقلیم گرم و خشک
2645-3711
2645-372X
2015-09-23
3
3
19
33
236
Research Article
بررسی مفهومی «مفصل» در سازمان کالبدی معماری
Conceptual Review of “Node” in Physical Organization of Architecture
رضا نوروزی
reza.norouzy@hotmail.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مینودشت، گروه معماری، مینودشت، ایران.
در چند دهه اخیر با افزایش جمعیت کشور، روند پایهریزی و احداث پروژههای مسکونی در سطح گستردهای فزونی گرفته است. تا زمانیکه از مصالح غیر بومی استفاده شود، سراسیمه به علل نامشخص، الگوهای سازماندهی کالبدی فضایی وارداتی (غالباً غربی) نیز بکار برده خواهد شد. در حالیکه به عقیده خود صاحبنظران غربی، معماریشان از عوارض آشفتگی و یکنواختی محیطی بینصیب نمانده است. بنابراین کشور ما نیز از این عوارض بی نصیب نخواهد ماند. پژوهشهای بیشماری نیز در اکثر نشریات داخلی متعهد و دلسوز وجود دارد که به نوعی بیان کننده شناسایی شدن این مسأله است؛ ولی ظاهراً بیشتر به جزییات ماجرا میپردازند. آثار برجای مانده از گذشته معماریمان حاکی از تجربه عملی و غنا در خلق مجموعههای معماری و شهرسازی موفق با ایجاد حس تعلق به مکان بوده است . از درسهایی که در این راستا از آن میتوان گرفت توجه به فاصله گذاری مناسب بین اجزاء و همچنین ارائه ترکیبهای کالبدی هدفمندی است که به آن مقولة «مفصل» میگوییم. این مقوله به حدی جامع و فراگیر است که توجه بدان آموزههای ارزشمندی را در زمینههای مختلف معماری و شهرسازی به بار خواهد آورد و لازم است که توجه بیشتری بدان شود. اگرچه تحقیقات مدوّن و قابل استنادی در این زمینه وجود ندارد؛ اما سخنان پراکندهای در مورد نقش و تأثیر توجه به این موضوع را در آراء نویسندگان بنام این حوزه میتوان یافت که از آنها در این مقاله استفاده شده است.
هدف این مقاله بیشتر بررسی مفهومی و تفحص در انواع مفصل در حوزه معماری است. دیده شده است که بطور ناصحیح فضای مفصلی با فضاهای دیگری همچون فضای ورودی، ارتباطی و انتقالی هم معنی قلمداد شده است. بنابراین لازم بنظر می رسد تا به ریشهیابی این واژهها پرداخته شود . اگرچه در ظاهر واژههای مفصل و مفصلبندی مشابه یکدیگرند؛ اما در واقع دو مفهوم کاملاً متفاوتند. با روشن شدن مفهوم مفصل بر ما آشکار میشود که این مفهوم حدّ فاصلی در رابطة دو چیز است که فقط به منظور فاصلهگذاری، بنوعی کنار هم قرار گرفته شده است. بنابراین ترکیب بین اجزا در مفصلبندی تا دو حد همبستگی تا پیوستگی پیش میرود. استفاده ی استعارهای از این مفهوم در معماری به اشکال مختلفی امکانپذیر است؛ بطوریکه میتوان از انواع آن در حوزه کارکردی به مفاصل «دسترسی»، «ورودی-خروجی» و «پروخالی» و در حوزه ساختی از مفاصل «مصالح» و «سازهای» نام برد.
During recent decades and according to the
population growth, the construction of
residential projects has widely increased. We
use exotic materials because of unknown
reasons and in the same way we use to apply
hastily imported (western) spatial organizing
patterns. While according to western experts
their architecture has some form of
environmental uniformity and chaos. So our
architecture will have such side effects.
Numerous Iranian studies and papers have
recognized this problem but it seems that they
mostly have only dealt with details. Iranian
traditional architecture shows the practical
experience and richness in the creation of
successful architectural and urban complexes
conveying a sense of belonging to place. In this
regard one can learn from the proper spacing
between components and also providing
purposeful physical configurations which is
called
joint
.
Paying attention to this comprehensive item
will bring about valuable understandings in
different fields of architecture and urban
development.
Although there are not much documented
and reliable studies in this filed, some ideas can
be found about the role and the influence of
joint
in architecture among famous researches.
It should be notices that the goal of this essay is
further exploration on the nature and types of
joint
.
Although apparently the words
joint
and
articulation are the same, but in fact they are
two different concepts. It has observed that
joint
space has been wrongly misused by other
spaces like entrance, connection and
transferring space. So it seems necessary to
consider the etymology of these words.
Considering the notion of
joint
makes it
clear that it is the space between two things that
is used just for making them apart while the
combination of different parts in articulation
ranging from articulation to continuity.
Different metaphorical uses of this concept in
architecture is possible: for example it can be
used as functional zones like access joint,
entrance – exit joint and mass and space joint.
It can also be used as constructional zones like
material and structural joints
https://smb.yazd.ac.ir/article_236_58bbdf3a33c6cf44de6314bed3fa9348.pdf
مفصل
انواع مفصل
آشفتگی و یکنواختی محیطی
سازماندهی کالبدی
Joint
Types of joint
Environmental uniformity and chaos
Physical
organization
per
دانشگاه یزد
معماری اقلیم گرم و خشک
2645-3711
2645-372X
2015-09-23
3
3
35
52
237
Research Article
بررسی عناصر شکل دهنده و دلایل وجودی آنها در خانه های بافت
تاریخی بوشهر
The Survey of Elements Forming Houses and Their Reasons in the Historical Fabric of Bushehr
اعظم هدایت
hdayat.ah63@yahoo.com
1
سیده مرضیه طبائیان
2
دانش¬آموخته کارشناس ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران.
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هرند
فضاهای زیستی در هر منطقه، تحت تأثیر خاستگاههای فرهنگی، محیطی، اجتماعی، تاریخی و سیاسی آن منطقه شکل گرفته است. بیتردید اولین خاطرات و تجارب انسان در خانه بوجود میآید که نقش موثری در جهان بینی هر انسان و در نتیجه جهان بینی جامعه دارد. عدم توجه به انسان، نحوه کار، شیوه زندگی، خواستهها و تجارب او در طراحی مسکن امروز و روی آوردن به معماری وارداتی، بحران مسکن، پایین آمدن کیفیت زندگی مسکونی، ازبین رفتن حیات، سر زندگی، تحرک، حس تعلق و هویت را بههمراه داشتهاست. این مقاله به بررسی عناصر شکل دهنده مسکن سنتی بوشهر و عوامل وجودی آنها میپردازد. مسکن سنتی بوشهر مانند سایر مناطق ایران، همساز با شرایط محیطی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شکلگرفته است. هدف پژوهش حاضر، شناخت ویژگیها و اصول شکلگیری و گونههای فضایی در خانه سنتی بوشهر و استخراج عناصر کارآمد آن میباشد تا علاوه بر دریافت صحیح مفاهیم و اصول سازمانیافته مسکن سنتی در محدوده مورد مطالعه بتواند بخشی از ویژگیهای این عناصر و دلایل وجودی آنها را ثبت کند. روش انجام تحقیق در این پژوهش ترکیبی از روش توصیفی-تحلیلی و روش تفسیری تاریخی است که با مطالعه منابع اسنادی، حضور در بافت تاریخی بوشهر، صحبت با ساکنان بافت و مصاحبه با اساتید معماری صورت گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش، مشخصات کالبدی، فعالیتی و معنایی گونههای فضایی مختلف خانههای سنتی بوشهر در قالب جداول، تصاویر و نقشهها نشان میدهد تا در نهایت بر مبنای نتایج بدست آمده بتوان زمینه را برای ارائه راهکارهای طراحی مسکن امروز متناسب با نیازهای جدید و بر اساس ارزشهای انسانی فراهم کرد.
Living Spaces in every area have been formed under the influence of cultural, environmental, social, historical and political origins of the region. No doubt that the first memories and experiences of a man, that affect man's worldview and as a result, the worldview of society, begin from the house. Neglecting human, his work style, his lifestyle, his demands and experiences in these days housing design, appeal to imported architecture conduce to housing crisis, ascending quality of life, loss of life, vitality, dynamism, sense of belonging and identity. This paper studies the elements of forming traditional housing in Bushehr and its existential factors. Bushehr Traditional housing, like other regions in Iran, has been formed consistent with environmental, cultural, social and economical conditions. The present study aims to understand the characteristics, forming principles and types of spaces in Bushehr traditional housing and eliciting the efficient elements, in order to get the correct concepts and organized principles of traditional housing in this area and also recording some characteristics of these elements and the reasons of their existence.Research methods in this study is a combination of analytical-descriptive and historical interpretive that was done by studying and reading documentary sources, presence in the historical context, talking to residents and interviews with architecture masters. The results of this study, skeletal, activities and semantically features of special types in diagrams, tables, photos and maps show that based on those results and conclusions, a condition can be provided that housing design be done according to modern and new needs of people, along with humanity values
https://smb.yazd.ac.ir/article_237_b22479f804737377393f5b288758c320.pdf
مسکن
بافت تاریخی بوشهر
معماری بومی
گونه¬های فضایی
: housing
historic Context of Bushehr
vernacular architecture
Types of space
per
دانشگاه یزد
معماری اقلیم گرم و خشک
2645-3711
2645-372X
2015-09-23
3
3
55
64
238
Research Article
بررسی الگوهای پایداری در معماری خانه های سنتی مهریز
The examination of Sustainable patterns in the architecture of Mehriz traditional houses
محبوبه پوراحمدی
m.pourahmadi63@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
در جهت ایجاد محیطی پایدار و مناسب زندگی انسان، معماری کویری ایران به اصول و
روشهایی دست یافته است که نه تنها تخریب و ضایعه ای را بر محیط تحمیل نمی کند ؛ بلکه فراتر از
آن به عنوان عامل کمال بخشیدن به ماده نیز ایفای نقش می نماید
.
بررسی ویژگی های طراحی کالبدی
معماری کویر و مصالح و روشهای اجرایی، نشان میدهد که در طراحی معماری، علاوه بر استفاده از
پتانسیلهای محیطی، از آلودگی و تخریب محیط زیست نیز جلوگیری به عمل آورده و مصداق بارزی از
معماری پایدار است
.
شهرستان مهریز یکی از شهرهای کویری ایران در استان یزد است که به واسطه نزدیکی آن به
مظاهر قنات، در آن خانه باغ های زیبایی به وسیله معماران زبردست به وجود آمده است
.
اقامتگاههای
تابستانی عموماً در مسیر حرکت آب قنات احداث شده و بدین ترتیب دارای ویژگی های متفاوتی شده
که شرایط آسایش را برای استفاده کنندگان هم از بعد روانی و هم از بعد جسمانی فراهم م یکند
.
معماران این دیار با زیرکی و ذکاوت، ترفندهایی خاص در آفرینش و خلق عناصر معماری گوناگون و
در پارهای موارد منحصر به فرد به کار گرفته اند تا موجبات آسایش و راحتی زندگی انسان کویری را
فراهم آورند
.
این بناها که با گذشت زمان همچنان پابرجا هستند ، در زمان خ ود به بهترین نحو،
پاسخگوی نیازهای محیطی، فرهنگی و اقتصادی ساکنان ب وده و بنابراین اصول حاکم بر آن ها میتواند
مبین اصول معماری پایدار باشد
.
این مقاله در پی درک اصول و ارزش های تکرارپذیر حاکم بر معماری خانههای مهریز به عنوان
یک معماری پایدار است و استخراج ویژگی های قابل تکرار آن در راستای دستیابی به اهداف معماری
پایدار، از اهداف آن به شمار میرود
.
با فهم کاربردی بودن ارزشهای استخراج شده این نوع از معماری
پایدار، میتوان به گونهای از معماری دست یافت که همچون معماری گذشته به خوبی کار میکند و
پاسخگوی نیازهای انسانی است
.
روش این پژوهش ، مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و تحقیقات میدانی است و رویکردی توصیفی
دارد
.
برای دستیابی به اهداف مورد نظر، تعدادی از خانه های سنتی مهریز که متعلق به اواخر دوره قاجار و
اوایل پهلوی بودند، به دلیل تشابه کالبدی از لحاظ وجود حوضخانه، انتخاب و ارزشهای معماری پایدار
در آنها مورد بررسی قرار گرفت
.
این بررسی با در نظر گرفتن سه جنبه پایداری محیطی، پایداری
فرهنگی و پایداری اقتصادی که سه جنبه اصلی معماری پایدار ند، صورت پذیرفت
.
در انتهای مقاله،
اصولی که قابلیت تعمیم پذیری به معماری معاصر ام روز را دارند، در دو قالب احکام اصلی و احکام
فرعی بیان و به عنوان ارزشهای تکرار پذیر معماری سنتی مورد توجه قرار گرفتهاند
.
In order to create a stable environment and better life, Iranian traditional architecture in desert region has achieved some principles and methods in order not to destroy the environment but be compatible with nature.
Examination of the desert architecture and physical design features, materials and construction methods shows that this kind of architecture, in addition to use the environmental potential, also prevente pollution and environmental degradation and is a clear example of sustainable architecture.
Mehriz is the county of Yazd in Iran and a desert city. Because of existing qanat's water, there are beautiful home gardens in it, so these kinds of houses have different properties that provide comfort conditions for users. These buildings are stable after years and have been responder of environmental, cultural and economical needs in best ways, and so the principles of them can be the principles of sustainable architecture.
This paper aim to understand the repeatable values and principles in the architecture of traditional houses as an example of sustainable architecture. With understanding these values, we can achieve to kinds of architecture that respond to users' needs.
Research Methodology in this article is based on Library studies and field research. To achieve the projects goals, some traditional houses in Mehriz (that were for Qajar and Pahlavi period) were selected and repeatable values examined in them. They were examined with regard to three features: environmental, cultural, and economical design. At the end of the article, the principles that are repeatable for temporary architecture are presented
https://smb.yazd.ac.ir/article_238_c25489edb6dee505884a7050c304357c.pdf
معماری پایدار
ارزش های تکرارپذیر
طراحی محیطی
طراحی فرهنگی
طراحی
اقتصادی
sustainable architecture
repeatable values
environmental design
cultural design
economical design
per
دانشگاه یزد
معماری اقلیم گرم و خشک
2645-3711
2645-372X
2015-09-23
3
3
65
77
239
Research Article
پیمایش قابلیت پیاده مداری محورهای فرهنگی تاریخی
مطالعه موردی: محورحافظ (شیراز)
The Survey of Walkability in Cultural-Historical Streets_
The Case of Hafez St, Shiraz
علی سلطانی
soltani@shirazu.ac. ir
1
رضا پیروزی
reza_piroozi@arch.iust.ac.ir
2
-1 دانشیار شهرسازی، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشکدة معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران،
اگر چه پیادهروی قدیمیترین نوع جابجایی انسان و برخوردار از مزایای فراوان اجتماعی، اقتصادی و
محیطی است؛ اما امروزه حلقة فراموش شده در اجرای برنامه ها و طرحهای شهری به حساب می آید
.
بسیاری از محیطهای انسان ساخت امروزین از حداقل شرایط لازم برای پیادهروی شهروندان بی بهرهاند
.
ارزیابی محیطهای شهری بر اساس قابلیت آنها جهت تسهیل پیاده روی موضوعی ضروری برای تحقیق
و بررسی بیشتر به شمار میآید
.
در این مقاله، تلاش می شود با استفاده از معیار های مستخرج از مطالعات و تجربیات پیشین، قابلیت
پیاده مداری محور تاریخی فرهنگی حافظ
(در شیراز) مورد ارزیابی قرار گیرد.
خیابان حافظ حد فاصل
دروازه قرآن
(ورودی شهر) تا آرامگاه علی بن حمزه (ع)
است که در دوره صفویه به صورت چه ارباغ
ورودی احداث گردید
.
در وضعیت کنونی علیرغم بر هم خوردن ساختار اولیه، هویت فرهنگی تاریخی
عوامل موثر بر قابلیت پیاده روی ،
(n= آن تا حد زیادی محفوظ مانده . با تکمیل پرسشنامه از عابران
( 200
محور مذکور تدقیق گردید و سپس با استفاده از تحلیل عاملی طبقه بندی شد ند
.
اولویتبندی نهایی
معیارها با استفاده از روابط رگرسیونی بین عوامل به دست آمده و رضایتمندی کلی عابران از وضعیت
پیاده مداری محور، امتیاز های عاملی و میزان نارضایتی افراد از هر معیار، صورت پذیرفته است
.
با
مشخص شدن امتیاز تأثیرگذاری هر معیار، میتوان اولویتهای رسیدگی در محور را تعیین کرد
.
چشم
انداز و دید مناسب به عناصر مذهبی و ب افت مرکزی شیراز از فرصت های موجود برای ایفای نقش هویتی
آن با کیفیت بیشتر به حساب می آیند، احساس امنیت پایین در ط ول شب به خصوص برای زنان و
کاستیهای محل عبور عابران پیاده و نشانه گذاری مربوطه، دو مانع عمده برای پیاده روی در این محور
هستند
.
در پایان، پیشنهادهایی جهت ارتقای قابلیت پیاده مداری محور مذکور ارائه شده که میتواند
زمینهای مناسب برای تسهیل و تشویق پیادهروی را فراهم نماید
.
While walking is the oldest mode of human transportation encompassing social, economical, and environmental benefits, it has received little attention in Iran planning system. Even for the people using cars, walking for shorter trips is usual. This paper reports the findings of a walkability survey conducted in Hafez street (as a historical and cultural space in Shiraz city) belonged to the tomb of Ali Ibn Hamza that was constructed in the time of Safavid dynasty(1501 - 1736). The method applied in this study is in accordance with the context of the current state walkability literature. A list of potential Factors was collected through receiving seven main studies, then they were transformed to a questionnaire asking pedestrians about the quality of the case area for walking (n=200). They were asked to rank statements on 1 to 5 grades (Likert System) and also express their general idea on walkability of the area. Principal factors were found using Factor Analysis method (PCA). Then the relationships between explanatory variables and general satisfaction level (as the dependent variable) were investigated by Regression Analysis (OLS). Afterward, find ranking of factors was resulted by applying perceived quality assessment mentioned by sampled pedestrians as well as loading factors of variables, and the correlation existed between every factor and the dependent variable. Feeling Unsafe and problems associated with pedestrian crossing were found as the most significant issues that need further attention. Finally, a set of policy directions was recommended in hope of achieving higher walkability.
https://smb.yazd.ac.ir/article_239_35543c0afe9d202770b4fb64cb916e9d.pdf
قابلیت پیاده مداری
محیط ساخته شده
تحلیل عاملی
شیراز
Walkability
Built Environment
Factor analysis
Shiraz
per
دانشگاه یزد
معماری اقلیم گرم و خشک
2645-3711
2645-372X
2015-09-23
3
3
79
95
240
Research Article
رویکردها به معماری بومی در نظریه پردازی مدرن معماری
The Approaches to Vernacular Architecture in TheorizingModern Architecture
مسعود ناری قمی
msnarighomi@ut.ac.ir
1
سجاد دامیار
s_damyar@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری معماری، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری معماری، دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور ایلام، ایلام، ایران
نگاه تحلیلی به معماری بومی محصول یک روند تکاملی تاریخی نیست، بلکه نشان از نیازی دارد که
برخلاف طبیعت خود معماری بومی که فاقد ادعای تئوریک است، در درجه اول در حوزة ذهنی و نظری
شکل گرفته است
.
این نیاز تئوریک، که پس از دوران رنسانس خود را آشکار می کند، وجوه مختلفی
دارد که انطباق آن با برخی ویژگی ها در معماری بومی، نظریه پردازان و سپس معماران را به سوی این
نوع از معماری جلب می کند
.
این ویژگی ها و نوع بهره برداری نظریه پردازانه و سپس عملی از آن ها که
در حدود
5 قرن اخیر، مورد ارجاع تئوریک بوده است، ساختار این نوشتار را تشکیل م ی دهد .
دسته بندی
سه گانه ای که اینجا مورد استفاده قرار میگیرد، براساس مقیاس بهره بردای از کیفیات معماری بومی در
نظر و عمل معمارانه در دوران نظریه پردازی معماری بعد از رنسانس است؛ اصالت مبد ئی، ارجاعی است
به کیفیتهای معماری بومی برمبنای فرض بدوی و اصیل بودن آن که آن را نقطه ای برای حرکت که
بازگشتی در آن نیست، مورد نظر قرار می دهند
.
اصالت الگویی در آن سوی طیف و در قطب مقابل،
آن را واجد ارزش در همه
« عینیت » ارجاعی تقلیدی (بصورت کلی یا جزئی )
به معماری بومی است که
زمان ها یا دستکم تا دوران حاضر می داند
.
دسته سوم اصالت مدلی به آن ارجاعاتی می پردازد که
معماری بومی را بصورت عینی قابل تداوم نمی داند، اما در آن اصول یا جنوتایپ هایی را شناسایی می کند
که میتواند یا باید به زبان معاصر ترجمه و مورد اس تفاده واقع شود
.
با این وصف، باید توجه کرد که در
این بررسی، آن رویکردهای نظری و عملی مورد اشاره اند که معماری بومی را نه بخاطر حفاظت از آن یا
امکان پذیر ساختن تداوم آن، بلکه به عنوان وسیله ای برای امری دیگر در معماری، مورد استفاد ه قرار
داده اند
.
کلید
The analytical view to vernacular architecture is not a product of an evolutionary historical process, it brings the necessity that is unlike the nature of vernacular architecture, which has been formed in subjective theoretical areas, but lacks the theoretical claim. This theoretical necessity that has shown itself after the renaissance era has various aspects. The coincidence of this theoretical necessity with some features in vernacular architecture attracts the theoreticians and then architects to vernacular architecture. These features and the way of theorizing and practical exploitation, which have been referred theoretically about 5 recent centuries form the structure of this article. Three directional classifications used in this article are based on the usage of the vernacular architecture’s qualities in terms of architectural theory and practice that has happened in the period of emerging architectural theories (in its non-traditional or modern sense) after the renaissance era. The first classification is primitive origin, which refers to the qualities of vernacular architecture on the basis of its primitive and genuine assumptions, which makes it a starting point for approaching new theory which does not necessarily refer to any contemporary value in vernacular architecture. The second is pattern origin, this is some imitative reference to vernacular architecture that views its objectivity as valuable within all periods of time or at least the present time. The third is modeling origin, this refers to vernacular architecture as to be continued, but not in its objectivity. In this category there are principles and genotypes that should be translated and used in the contemporary language. So in this survey, we will consider that most theoretical and practical approaches taken after Renaissance toward vernacular architecture are not aimed to maintain its timeless values, but they mainly are exploiting from it to pursue their own requirements and this makes it necessary to restudy vernacular for its own sake.
https://smb.yazd.ac.ir/article_240_875f72a22e4b5c476ed6172755ef6e43.pdf
معماری بومی
اصالت مبدئی
اصالت الگویی
اصالت مدلی
نظریه پردازی مد
vernacular architecture
primitive origin
pattern origin
modeling origin
Modern Theorizing
per
دانشگاه یزد
معماری اقلیم گرم و خشک
2645-3711
2645-372X
2015-09-23
3
3
97
108
241
Research Article
مکان و هویت شخصی: نقش محیط کالبدی در شکلگیری «حس خود»
Place and Personal Identity:The Role of the physical environment in Creation "the sense of self "
شمین گلرخ
sh.golrokh.ud@gmail.com
1
دانشجوی دکترای طراحی شهری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
در زندگیِ همة ما مکانهایی وجود دارند که خود را بدون آنها نمیتوانیم تصور کنیم. هر یک از آنها بخشی از «من» یا «خود» ما را میسازند. آنچه روانشناسان بدان «هویت شخصی» میگویند. مفهوم روانشناختیِ «هویت مکانی»، معرف جنبههایی از هویت شخصی فرد است که بهواسطة تجربة مکانها حاصل میشود؛ اما در توضیح جنبهی کالبدیِ هویت شخصی، نظریههای مختلفی وجود دارد که تفاوت میان آنها را میتوان ناشی از تفاوت میان تعریف آنها از مفهومِ«خود» دانست. در تعبیر سنتی، «خود» مجموعهای از ویژگیهاست که فرد را از دیگری متمایز میکند. اما در تعبیر متأخرتر، «خود» مجموعهای از معناهاست که فرد میان تجربههای زندگیاش میسازد. در تعبیر نخست «خود» ماهیتی «مفهومی» دارد و در تعبیر دوم از جنس «روایت» است.
این مقاله میکوشد تا با اتکاء بر متون نظری و با مرور مفاهیم روانشناختی مرتبط، از منظر تعبیر دوم توضیح دهد که چگونه یک محیط کالبدی مشخص ـ مکان ـ با هویت شخصی افراد ارتباط مییابد.چنان که توضیح داده خواهد شد، آنچه باعث میشود یک مکان- رویدادِ مشخص، در تصویرِ فرد از خودش اهمیت بیابد، نه خودِ آن مکان- رویداد بلکه «نسبتی» است که میان فرد و آن مکان- رویداد شکل گرفته است و هر بار به کمک داستانها و صحنههای وابسته به آن بازسازی میسازد. میتوان گفت نقش علوم طراحی در شکلگیری نسبتی میان فرد و مکان- رویدادها، زمانی بارز میشود که بتوانند به کمک ایجاد و تقویت «کیفیتهایی واسطهای» میان فرد و یک مکان مشخص، امتزاج این دو، و امکان پدید آمدن داستانی مشترک میان «من» و «مکان» را میسر کنند.
There are many places in our lives which we can’t imagine ourselves without them. Each of these places makes some parts of “I/me” or “self”; the entity which is called “personal identity” by psychologists. In this regard, the concept of “place identity” explains physical aspects of personal identity; those aspects which are made through experiencing physical environment (places). Also based on how different psychological theories define the “self” as the basic concept, there are some theoretical challenges about the relation between place and identity. In traditional view, the “self” is a set of those personal “properties” which characterizes person from others. But in a more recent view, the “self” is a set of “meanings” which is made by person and interrelates his/her life events. The “self” in the former view is “conceptual” and in the latter is “narrative”. This article, through psychological literature review, tries to define a conceptual framework which explains how the “place” – as a basic concept in environmental design – relates to “personal identity
https://smb.yazd.ac.ir/article_241_684b413513d7da58e5e00d87fad52519.pdf
مکان
هویت شخصی
خود
هویت مکانی
خود مفهومی
خود روایی
place
personal identity
sense of self
place identity
conceptual self
narrative self